Tragere groei in opkomende markten
De onderliggende omzetgroei steeg met 3,8 procent in het voorbije kwartaal, terwijl analisten een groei van 4,3 procent hadden verwacht. CFO Jean-Marc Huet vertelde aan Reuters dat een algemene vertraging van de groei in Azië één van de grootste redenen was voor de mindere resultaten. Ook de moeilijke situatie in Rusland speelde zijn rol. De groei in omzet bij opkomende markten kwam uit op 6,6 procent, terwijl die vorig jaar nog tien procent was.
De totale omzet voor het eerste half jaar daalde met 5,5 procent naar 24,1 miljard euro, omwille van slechte wisselkoersen in onder andere Zuid-Afrika, Argentinië en Indonesië. De nettowinst voor de eerste zes maanden van 2014 kwam uit op 3 miljard euro, 12 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
Toch heerst er nog geen ongerustheid bij Unilever en is CEO Paul Polman ervan overtuigd dat ze nog steeds sneller zullen groeien dan de rest van de markt. “Onze markten zijn uitdagend en we hebben een verdere vertraging waargenomen in de opkomende landen, terwijl de ontwikkelde markten nog niet op niveau zijn“, zegt de topman. “We blijven sneller groeien dan de markt, gedreven door sterke innovaties. […] We blijven gefocust op een nieuw jaar met winstgevende volumegroei, stabiele en duurzame verbetering van de operationele marge en sterke cash flow.”