Ondanks een flink hogere nettowinst over 2018 heeft Unilever de analisten en de beleggers niet kunnen overtuigen. Fonkelnieuw CEO Alan Jope weet meteen wat hem te doen staat.
Omzetgroei “beneden peil”
Unilever, producent van o.a. Calvé, Dove, Magnum en Robijn, zag zijn omzetgroei het voorbije jaar uitkomen op 2,9%, aanzienlijk minder dan de +3,5% van een jaar eerder en minder dan waar analisten op hadden gerekend. Analisten van RBC bestempelden het resultaat zelfs als “beneden peil”. Zonder de spreads-divisie (Becel & co), die Unilever vorige zomer verkocht, was de onderliggende omzetgroei 3,1%. Voor heel 2018 kwam de jaaromzet uit op 51 miljard euro. De nettowinst nam wel fors toe tot 9,8 miljard euro.
Kersvers CEO Alan Jope verwacht dat de marktomstandigheden dit jaar “uitdagend” blijven, onder meer door het afnemende consumentenvertrouwen in opkomende markten, met name in Latijns-Amerika. Grote landen als Brazilië zijn door recessies getroffen, om van de hyperinflatie in Argentinië nog te zwijgen. In China groeide Unilever wel nog hard, met name in provinciesteden. In de Westerse markten werden vooral veel ijsjes verkocht dankzij het warme weer, al had Unilever in de Verenigde Staten dan weer te kampen met groeiende concurrentie.
De toch wel makke resultaten en de voorzichtige vooruitzichten stemden de beleggers niet bepaald enthousiast: ze stuurden het aandeel in Amsterdam bij de opening 2,5% lager.