Het personeel bij Colruyt slaat alarm over toenemende agressie bij klanten over de naleving van de coronamaatregelen. De spreekwoordelijke druppel was een zwaar incident in de Colruyt van Sint-Truiden. Daar voert het personeel morgenochtend alvast symbolisch actie, maar vakbond ACV Puls roept ook de directie op om in te grijpen.
Toenemende fysieke en verbale agressie
Het incident in Sint-Truiden ontstond twee dagen geleden na een discussie in de winkel over het naleven van de coronamaatregelen. Een medewerker, die op dat moment niet aan het werk was en mee in de rij aan de kassa stond, nam het op voor zijn collega. Toen de misnoegde klant en het niet-werkende personeelslid de winkel verlieten, kwam het op de parking tot een handgemeen. Het is volgens Colruyt dus niet zo, zoals ACV Puls het relaas doet, dat de klant een ‘actieve’ medewerker heeft opgewacht na sluitingstijd van de winkel.
Vakbond ACV Puls stelt evenwel dat de klant in kwestie wel degelijk wist dat hij te maken had met een Colruyt-medewerker, maar wil het voorval vooral aangrijpen om te signaleren dat er een probleem is met toenemende fysieke en verbale agressie aan het adres van winkelpersoneel dat de coronamaatregelen probeert te handhaven. “Het gebeurt bijna dagelijks dat we een klant moeten aanspreken op het opvolgen van de coronamaatregelen, waarna er vaak agressieve reacties volgen. We hebben het er echt mee gehad!”, klinkt het.
Vakbondssecretaris Frank Convents wil dan ook dat het probleem breder wordt aangepakt. De vakbond deelt bloemen uit aan het personeel bij wijze van hart onder de riem, en zal klanten sensibiliseren met een flyercampagne. Convents vraagt echter ook actie van de directie van Colruyt: “Het opvolgen van incidenten moet beter, we vragen dan ook dat Colruyt zich burgerlijke partij stelt”, klinkt het. “Het winkelpersoneel heeft schrik om klanten aan te spreken, dat kan niet de bedoeling zijn.”
Colruyt laat weten dat het de betrokken medewerkers heeft omringd met de nodige zorg en hen heeft begeleid bij het indienen van een klacht bij de politie. De komende dagen staan de nodige teams indien nodig ook ter beschikking van het winkelpersoneel.
Colruyt: “Rust bewaren”
“Het klopt dat we dagelijks klanten moeten aanspreken op het naleven van de maatregelen (alleen winkelen, correct dragen van het mondmasker, …) in onze winkels, maar in het merendeel van de gevallen gebeurt dit nog steeds in zeer constructieve omstandigheden”, reageert Colruyt in een persmededeling. “Onze medewerkers worden in hun loopbaan begeleid met opleidingen zoals “omgaan met agressie”: het gebeurt zelden dat dergelijke zaken ontaarden, zoals enkele dagen geleden in Sint-Truiden is voorgevallen.”
“Deze corona-crisis duurt nu al meer dan een jaar en het zijn nog steeds geen makkelijke tijden voor onze mensen in de winkels”, gaat Colruyt verder. “Er treedt vermoeidheid op zowel bij onze klanten als onze medewerkers, en dat is ook helemaal te begrijpen. We blijven hier samen voor staan, werken elke dag hard om de zaken zo constructief mogelijk aan te pakken en vooral respect te hebben voor elkaar, en we willen hier dan ook absoluut de nodige rust bewaren.”