Univé Verzekeringen heeft in een winkel in Heerhugowaard de robot Pepper in gebruik genomen. Die moet dienst doen als hostess voor klanten die de winkel binnenwandelen. Univé wil weten hoe klanten daarop reageren.
“Als aanvulling”
“De samenleving verandert en robots zijn daar mogelijk een ingrijpend voorbeeld van. Het is spannend, want niemand weet wat het echt gaat betekenen en tegelijk biedt het ook kansen, misschien ook voor de dienstverlening van Univé. Dit is een eerste test om dat te gaan ontdekken”, zegt CEO Joost Heideman.
Pepper zal klanten welkom heten zodra ze de winkel binnenwandelen en zal vervolgens een gesprek aangaan over hun afspraak. Tijdens het wachten kunnen klanten een kleine quiz houden met Pepper en nadien wordt hen dan gevraagd wat ze vonden van het contact met Pepper. Univé wil namelijk weten of klanten het wel appreciëren dat ze worden verwelkomd door een robot, in plaats van door een menselijke medewerker.
“Ook gaan we haar bij diverse bijeenkomsten met medewerkers in contact brengen. Want ook voor ons als organisatie zal de opkomst van robots iets gaan betekenen. Overigens geloven we niet dat robots mensen vervangen. Als ze werkelijk helpen, dan vooral als aanvulling”, zegt directeur Robert de Ruiter van Univé Regio+, waar de test plaatsvindt.
De test in Heerhugowaard zal vijf weken duren, waarbij Pepper week om week aanwezig zal zijn. In de weken dat ze afwezig is, worden er de nodige aanpassingen gedaan op basis van de feedback van klanten.