In een krappe arbeidsmarkt zetten retailers sterker in op ‘employer branding’, welzijn op het werk en werknemersbetrokkenheid. Nood aan inspiratie? Retailers getuigen op het HR & People Congress van RetailDetail.
Vooroordelen
Hoe begeleiden retailers hun medewerkers in de digitale versnelling? Hoe houden retailers de werknemersbetrokkenheid hoog in turbulente tijden? Hoe profileren ze zich als aantrekkelijke werkgevers in een moeilijke arbeidsmarkt? Veel actueler kan de inhoud van het RetailDetail HR & People Congress, op 15 juni in Antwerpen, niet zijn. Toonaangevende retailers komen er hun personeelsbeleid toelichten.
Aldi, bijvoorbeeld, ziet dat er bij het grote publiek heel wat vooroordelen leven over werken bij de discounter. Nochtans scoort het bedrijf sterk op belangrijke aspecten als loonpakket, woon-werkafstand, werksfeer en carrièremogelijkheden. Dat de retailer bekend staat om zijn lage prijzen, betekent daarom niet dat ook de lonen er laag zijn, integendeel. Joke De Zutter, die mee het HR-departement bij Aldi op de kaart zette, komt er meer over vertellen.
Fitte medewerkers
Een positieve bedrijfscultuur is de sleutel bij Arvesta, het moederbedrijf van tuinketen Aveve.Een opmerkelijk onderdeel daarvan is bewegingsprogramma Fit@Arvesta, dat medewerkers motiveert om te investeren in hun gezondheid. Hoe en waarom? Dat komt Chief HR Officer Karin Van Roy ons vertellen.
Wellness is de merkbelofte bij Holland & Barrett, en dan is het logisch dat je die niet alleen uitdraagt naar de consumenten, maar ook naar je medewerkers, zo zullen Lindsey Hop & Lisanne de Langen ons aantonen. De retailer heeft inmiddels zeven Health & Happiness Studio’s, die klanten 1-op-1 persoonlijk advies bieden op het gebied van vitaliteit, voeding en huid- en haarverzorging. De consults vereisen uiteraard aanvullende kennis en vaardigheden van de medewerkers. Er is een nieuwe rol in het leven geroepen: de Health & Happiness Coach. Daar hoort een erkende ‘health coach’-opleiding bij, een sterke professionaliseringsslag die medewerkers van zowel verdieping als verbreding voorziet.
In balans
Ook bij Carrefour België verandert er heel wat. Na een transformatieproces van wel vijf jaar heeft de retailer een papiervrije HR-afdeling. Waarom volledig digitaal werken? De organisatie is nu flexibeler, transparanter en agile. Daarover komt People Solution & Projects Director Carole Delava ons (bijna) alles vertellen.
ZEB, tot slot, gelooft niet in ‘work-life balance’. “Ik mag hopen dat je leeft als je aan het werken bent”, aldus afscheidnemend CCO Isabelle Samson. “Mensen geven een stuk van hun leven aan het bedrijf, maar hun leven is meer dan dat bedrijf. Dus kan je als bedrijf maar beter goed voor je mensen zorgen.” Hoe? Dat vertelt ze op 15 juni.
Die dag onthullen we bovendien in alle exclusiviteit een nieuwe opleidingsapp voor de retailsector, die RetailDetail en UQalify op de Belgische markt lanceren. Is uw nieuwsgierigheid voldoende geprikkeld?