Uitbreidingen naar Duitsland, …
Sinds vorige week verkoopt V&D al kindermode van zijn eigen merk V&D Kinder Fashion in twee Duitse winkels van Karstadt (Berlijn en Stuttgart). Die introductie was blijkbaar zo’n enorm succes, dat de Duitsers meteen verder willen: ze stellen zeker tien winkels voorop, en bovendien zou het huismerk ook op de webshop karstadt.de kunnen komen.
Daar houden de Duitse plannen van V&D echter niet mee op: volgens De Telegraaf zal ook de collectie die couturier Mart Visser speciaal voor V&D maakte, dit najaar de oostergrens oversteken. Ook dochter La Place, de groene restaurantketen, zou intussen die stap willen wagen.
… uitbreidingen binnen Nederland, …
Binnen Nederland kondigde V&D ook uitbreidingen aan: zo komt er nog dit jaar een winkel bij in het Noord-Brabantse Uden en op een plaats “die binnenkort bekendgemaakt zal worden”. Sinds de opening van V&D Venlo (2008) stond het aantal eigen winkels op 62, tegen Nieuwjaar zouden dat er dus twee meer moeten zijn.
Verder blijft de keten investeren in renovaties: in april zouden er drie vernieuwde vestigingen moeten openen en ook voor mei zijn er al grote plannen. Die passen allemaal in de strategie van V&D om vol voor de (hogere) middenklasse te gaan: winkels moeten ‘belevingswerelden’ worden, aldus de keten. Daarom wordt het aanbod van A-merken ook nog eens aanzienlijk uitgebreid.
… en uitbreidingen online
De allergrootste vestiging van V&D is volgens de keten zelf intussen echter de webshop geworden: vorig jaar kende die bijna een verdubbeling (van 15 naar 27 miljoen euro omzet). Dit jaar hoopt de keten weer op een bijna-verdubbeling, die de omzet van vd.nl naar de 50 miljoen zou moeten brengen.
Woordvoerster Inge van Langelaar spreekt van een ‘omnichannelstrategie’: “Onze klanten leven in de zowel fysieke als digitale wereld waar we onderdeel van zijn. V&D wil haar klanten inspirerende producten en service bieden via bricks (onze winkels), clicks (onze webshop), flicks (onze folders) en ticks (onze mobiele app).”
Sterke, maar vage groeicijfers
De keten heeft ook alle redenen om ambitieus te zijn: naar eigen zeggen kende V&D in 2011 de grootste groei in jaren en “voor het vijfde jaar op rij sterkere groeicijfers dan de markt”, al werden gedetailleerde cijfers niet bekend gemaakt.
Relatieve groeicijfers werden wel rondgestrooid, vooral de groei van de verkoop van babykleding (+20% in een sector die 6% kromp) werd met trots meegedeeld. Ook de persoonlijke verzorging (+13% tegenover een marktgemiddelde van +3%) deed het erg goed, gedragen door het A-merk Rituals.
Duurzame vernieuwing
Tot slot deelde V&D mee onlangs een nieuw distributiecentrum van 56.000m² te hebben geopend in Nieuwegein. Dat was niet alleen nodig om de omzetgroei en vooral de boom in de internetverkoop te kunnen bijhouden, maar door grote investeringen in duurzaamheid zou ook het kostenplaatje naar beneden moeten.
Dat geldt ook voor de investering in het wagenpark (volledig vernieuwd op drie jaar tijd) en voor de optimalisatie van de winkeldistributie: die zou moeten resulteren in een daling van het dieselverbruik van maar liefst 30% en een reductie van 1,2 miljoen gereden kilometers.