“Lucht, licht en vernieuwing”
In Leiden opende het warenhuisconcern een vernieuwd filiaal dat als voorbeeld voor de andere 63 vestigingen gaat gelden en de onderneming weer winstgevend moet maken. V&D gaat zich de komende jaren meer richten op de binnensteden van Nederland. Daarnaast moet de omzet een impuls krijgen door de toevoeging van tweehonderd merken.
“We willen de omzet stabiel houden door veel merken toe te gaan voegen. Het betekent ook dat je heel anders moet gaan kijken naar je onroerendgoedportefeuille”, zo wordt De Jonge geciteerd door Novum. V&D zag de omzet per vierkante meter de afgelopen zes jaar immers met ruim zes procent dalen.
Ook de inrichting van alle warenhuizen wordt aangepast. “Lucht, licht en vernieuwing”, zo vat de topman de strategie samen. Beleving is volgens hem immers de sleutel tot succes: zo is de volledig verbouwde winkel uitgebreid met diensten als onder meer een stomerij, een nagelsalon, een schoenmaker en een ‘charge bar’, waar klanten hun mobieltje kunnen opladen.
La Place wordt internationaler én lokaler
“Ik heb er het volste vertrouwen in dat we binnen vijf jaar een merk zijn waar consumenten een warm en goed gevoel bij krijgen, dat V&D een winkel is waar ze graag komen”, zei De Jonge tegen het ANP. De onderneming gaat ook extra groei zoeken met online diensten.
Het best lopende deel van V&D, restaurantketen La Place, gaat bovendien verder uitbreiden. De onderneming opent onder meer een vestiging op het vliegveld van Bali in Indonesië. Daarnaast wordt de formule van de Nederlandse en Belgische vestigingen aangepast. Zo wordt veel sterker ingezet op lokale producten en duurzaamheid, en worden er geen ingrediënten met E-nummers gebruikt.
Online en offline bundelen
De V&D-filialen in Leiden, Vlaardingen en Amsterdam zullen bovendien bestelzuilen krijgen waar klanten online kunnen shoppen. Ook zal er personeel aanwezig zijn met tablets, die zo desgewenst de klant kunnen helpen met zijn aankoop. Producten die in de winkel online gekocht worden, kunnen worden afgehaald of worden gratis thuis bezorgd.
Daarnaast exploreeert V&D ook het gebruik van beacons in de warenhuizen. “We kijken sowieso hoe we het online en het offline winkelgedrag kunnen bundelen in één database. Denk daarbij aan het online beschikbaar stellen van fysieke kassabonnen, single sign-on voor alle ‘devices’ en mobile loyalty”, zegt e-commercemanager Olger Kistemaker aan Twinkle.
Niet-retours belonen
Voor Kistemaker houdt het daar echter nog niet op: “We zijn druk met de introductie van een livechatfunctie, we willen meer en betere wizards maken om klanten door het aanbod te leiden en betere maatinformatie gaan verstrekken. Ook kijken we hoe we op een positieve manier kunnen omgaan met retouren. Zo denken we aan het belonen van klanten als ze iets niet terugsturen. Niet per se in geld, maar bijvoorbeeld in uitnodigingen voor pre-sales.”
Kistemaker is pas sinds maart aan de slag bij V&D als e-commercemanager, maar lanceerde sindsdien al een nieuwe website en brengt nu dus ook tablets naar de winkels.