Eigen merken belangrijker maken
Volgens CEO John van der Ent had V&D “de laatste jaren geen degelijk assortiment”: er werden te veel producten verkocht die ook in andere winkels te vinden zijn en de keten had daarnaast te weinig aandacht voor eigen merken. “Dat moeten niet een paar eigen merken zijn waar we eigenlijk niet trots op zijn, maar we hebben met La Place het beste voorbeeld van een sterk eigen merk in huis“, zei de topman tijdens een presentatie.
Het merk La Place zal dan ook belangrijker worden in de toekomst en zal niet enkel meer gebruikt worden voor etenswaren: ook artikels uit de productgroepen Bad & Body of Home & Leisure zullen er gebruik van maken.
Focus op trouwe klant
De inkoop van producten zal voortaan ook meer lokaal gestuurd worden en minder vanuit het hoofdkantoor. Ook komt er meer aandacht voor onder andere vrouwenmode: V&D wil zich terug richten op de trouwste klanten van de keten en dat zijn in de eerste plaats vrouwen van 35 tot 65 jaar.
Al deze veranderingen zullen wel nog steeds gepaard gaan met een reorganisatie binnen het bedrijf: de loonkosten moeten nog steeds omlaag en V&D wil dankzij eenzijdige loonmaatregelen 10 miljoen euro besparen. Eerder stelde het een loonsverlaging van 5,8 procent voor, maar dat stuitte op bijzonder veel protest van de werknemers en vakbonden.