Consument betaalt later
Hoogleraar retail Laurens Sloot van de Rijksuniversiteit Groningen zei maandag tegen de NOS dat winkeliers weliswaar zeggen dat ze hun prijzen niet omhoog laten gaan, maar dat de consument de verhoging uiteindelijk wel zal moeten betalen. “Twee procent is voor retailers gewoon veel te veel om voor eigen rekening te nemen”, vreest hij.
Zijn theorie krijgt bijval van andere detailhandelskenners. Frank Quix van Marktonderzoeker Q&A: “Veel producten uit het Verre Oosten zijn al voorgeprijsd. Die komen de boot af met prijskaartjes. Al die producten in de winkel van een nieuw prijskaartje voorzien, is onbegonnen werk”.
Volgens hoogleraar retail Laurens Sloot zal de consument vanaf begin volgend jaar de btw-verhoging gaan voelen, omdat veel winkeliers in december nieuwe onderhandelingen voeren met hun leveranciers.
Vrees voor inflatie
De verhoging van de btw, die onderdeel is van het Lenteakkoord, moet de schatkist jaarlijks ruim vier miljard euro gaan opleveren. De vorige keer dat het algemene btw-tarief werd verhoogd was op 1 januari 2001. Toen werd het tarief verhoogd van 17,5% naar 19%. In de daaropvolgende maanden steeg de inflatie van 2,0% naar 4,9%.