Het vernieuwde winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht krijgt volgend voorjaar de vier Spaanse modemerken Zara Man, Zara Home, Bershka en Stradivarius – allemaal onderdeel van de Inditex-groep – in het entreegebouw aan het Vredenburg.
Winkels openen in eerste fase
De vier formules openen begin 2017, tijdens de eerste fase van het vernieuwde winkelcentrum in de binnenstad van Utrecht. De twee winkels van Zara, modeformule voor jongeren Bershka en damesmodewinkel Stradivarius gaan in totaal ruim 4.000 vierkante meter winkeloppervlak in beslag nemen.
De winkels komen in het nieuwe entreegebouw van Hoog Catharijne, waar al enkele jaren een Zara-winkel is. Hoog Catharijne heeft straks 100.000 vierkante meter aan winkelruimte. Het winkelcentrum is met jaarlijks 26 miljoen bezoekers een van de drukste winkellocaties van Nederland.
Stradivarius wil naar Nederland
Voor Stradivarius, dat mode voor vrouwen en meisjes biedt, wordt Hoog Catharijne een van de eerste fysieke winkels in Nederland. Het merk, dat hier nu drie jaar uitsluitend online actief is, opende dit voorjaar haar eerste winkel in de Kalverstraat in Amsterdam.
Komend voorjaar wil de keten ook beginnen in het voormalige V&D-pand aan de Grote Marktstraat in Den Haag en in een nieuw pand van 1.100 vierkante meter aan de Demer in Eindhoven. Stradivarius is ongeveer twintig jaar actief met 950 winkels in 60 landen.
Spaanse modemerken zien kansen
Spaanse modemerken zien goede kansen in de Nederlandse markt. Zara, de grootste van de vier Spaanse modemerken van het internationale Inditex, telt in Nederland rond 25 filialen, net als op de Belgische markt.
Bershka, na Zara de grootste formule van Inditex, heeft in Nederland 14 vestigingen, in België heeft het merk 11 winkels. Bershka ontstond in 1998 en richt zich met mode op de jongere doelgroep. De formule heeft inmiddels wereldwijd ruim 975 vestigingen in meer dan 65 landen.