Nederlandse consument weer pessimistischer
In Nederland ging het consumentenvertrouwen er in juni op achteruit. De index van het consumentenvertrouwen, die wordt opgemaakt door het Centraal Bureau voor de Statistiek, daalde toen met 4 punten naar -36 punten.
De consumenten waren met name duidelijk pessimistischer geworden over de verwachte evolutie van de economie in de komende twaalf maanden. De voorbije maanden was dit gevoel nochtans net aanzienlijk verbeterd.
Door die minder gunstige vooruitzichten blijft ook de koopbereidheid laag. Consumenten vonden de tijd deze maand iets ongunstiger om grote aankopen te doen, zoals het kopen van wasmachines en televisies. Hun kijk op de eigen financiële situatie veranderde nauwelijks.
Beperkte verbetering in België
In België was in juni daarentegen een beperkte, maar reële, verbetering van het Belgische consumentenvertrouwen merkbaar: de index van de Nationale Bank verdapperde van -19 punten naar -18 punten. De vooruitgang was vooral het gevolg van een gunstiger oordeel van de Belg over de algemene economische situatie.
Ook de Belgische vrees voor de werkloosheid verminderde iets. Voorts verwachten de Belgen wat meer te kunnen sparen. Hun huidige financiële situatie werd dan weer wat minder florissant ingeschat dan voorheen.
Belangrijke kanttekening is wel dat de cijfers over het consumentenvertrouwen in België en Nederland op een andere manier tot stand komen en dus niet onderling vergelijkbaar zijn, de trends wel. (JVG)