Meer optimisten dan pessimisten
De barometer van het CBS staat nu op +6 punten. Dat betekent dat er nu 6 procent meer optimisten dan pessimisten zijn. De score ligt 4 punten hoger dan vorige maand.
De toename van het vertrouwen komt vooral doordat consumenten positiever oordelen over het algemene economisch klimaat, zowel voor de afgelopen twaalf maanden als voor het komende jaar. Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27). Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (-44).
Evolutie werkloosheid belangrijk voor koopbereidheid
Belangrijk in de verbetering van het oordeel over de economie is de kijk op werkloosheid. De verwachting over de toekomstige werkloosheid verbeterde aanzienlijk. Ze is nu voor het eerst in ruim vier jaar positief: bijna 40 procent van de respondenten verwacht dat de werkloosheid in de komende 12 maanden zal dalen, nog slechts 29 procent gaat uit van een toename.
Door die betere stemming is de koopbereidheid van consumenten in juni wat minder negatief dan in mei. Deze deelindicator van het consumentenvertrouwen steeg met 2 punten tot -3. Het hebben van een baan speelt immers een grote rol bij de koopbereidheid van consumenten.
Consument gaf in april meer uit
De verbetering van de koopbereidheid is trouwens al zichtbaar: in april gaven de consumenten 1,5 procent uit dan in dezelfde maand van 2014. Ze hebben vooral meer besteed aan gas, huishoudelijke apparaten en woninginrichting. Ook aan kleding en schoenen werd meer uitgegeven.
Tot slot gaven ze 0,9 procent meer uit aan diensten, zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, en verzekeringen. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptiebestedingen uit.