Het vertrouwen onder de Nederlandse consumenten is in december voor de derde maand op rij gelijk gebleven, op het hoogste niveau in negen jaar. Dat is gunstig voor hun bestedingsgedrag: consumenten hebben in oktober 2,7% meer uitgegeven dan in dezelfde maand van 2015.
Optimisten blijven dominant
In oktober steeg de barometer van het consumentenvertrouwen van de CBS met 4 punten tot 12 punten: dat hield in dat er toen 12% meer optimisten dan pessimisten waren, meteen de beste score sinds augustus 2007. In november en december veranderde dat niet.
De sterke stijging in oktober was het gevolg van een aanzienlijk toegenomen koopbereidheid. In november zwakte die weliswaar licht af, omdat de consumenten zich meer zorgen maakten over de evolutie van hun toekomstige financiële situatie, maar dat werd gecompenseerd door een positievere inschatting van het algemene economische klimaat. In december kon de koopbereidheid zich handhaven op het peil van de maand voordien, alleen het oordeel over het economische klimaat verzwakte een fractie.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek vraagt elke maand de Nederlandse bevolking naar haar oordeel over het algemene economische klimaat en naar haar bereidheid tot het doen van grote aankopen. Vervolgens worden de positieve scores verminderd met de negatieve.
Consument geeft meer uit
Intussen blijkt ook dat de Nederlandse consumenten in oktober 2,7% meer hebben uitgegeven dan in dezelfde maand van 2015. Een maand eerder bedroeg de jaar-op-jaartoename nog 0,9%.
Cconsumenten gaven vooral meer uit aan duurzame goederen als kleding, huishoudelijke apparaten en woninginrichting. De verkopen in deze categorie lagen 8,1% boven het peil van dezelfde maand in 2015. Daarnaast werd 2,7% meer besteed aan voedings- en genotmiddelen. Voor diensten (woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, verzekeringen, …) lagen de bestedingen dan weer 1,7% hoger uit dan in oktober 2015. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.