Marktplaatsen domineren de Europese e-commercemarkt. Opvallend is het grote aandeel Chinese externe verkopers op deze platformen, en hun – nu al duizelingwekkende – omzet zal nog verdubbelen tegen 2026.
Ambitieuze nieuwkomer
Marktplaatsen blijven hun marktaandeel op de Europese onlinemarkt nog vergroten. Op een totale e-commerceomzet van 265 miljard euro (exclusief reizen) waren marktplaatsen in 2022 goed voor 167 miljard euro of 63% van het totaal. Een jaar eerder was dat nog 59%, tegen 2025 zal dat 65% zijn, verwacht Cross-Border Commerce Europe, het platform dat grensoverschrijdende e-commerce in Europa stimuleert en dat zopas zijn nieuwe top 100 publiceerde van internationale marktplaatsen die actief zijn in Europa.
AliExpress is marktplaats nummer één in Europa, met een indrukwekkende groei. De ranking blijft grotendeels stabiel, hoewel sommige scores zijn veranderd. Zalando valt uit de top tien. Een opgemerkte nieuwkomer is Temu op plaats 9. Deze ambitieuze marktplaats verbindt consumenten rechtstreeks met miljoenen Chinese verkopers (individuen, fabrikanten en merken) en schakelt retailers als tussenpersonen helemaal uit.
Korting op de verzendkosten
Opmerkelijke trend: hybride marktplaatsen – dus platforms die een eigen aanbod combineren met een aanbod van consument-naar-consument – winnen het pleit. Door het aanbod van derden uit te breiden en hun eigen voorraad te verkleinen, kunnen ze sneller groeien en de kosten onder controle houden. De grootste hybride marktplaats is Amazon, met momenteel 58% derdepartijverkopers – tegen 2025 zou dat 65% moeten zijn. Zalando heeft nu 30% externe verkopers en streeft naar 50% in 2025.
De meeste externe verkopers komen uit China: hun aandeel bedraagt al 59% bij Amazon en zelfs 90% bij AliExpress. In 2022 behaalden Chinese verkopers een bruto-omzet van 189 miljard euro op Amazon wereldwijd, 44 miljard euro op AliExpress, 18,4 miljard euro op eBay en 11,3 miljard euro op Wish. Deze bedragen zullen naar verwachting verdubbelen in 2026. Pittig detail: Chinese verkopers profiteren nog steeds van korting op de verzendkosten: een service genaamd ePacket verlaagt de kosten van het verzenden van goederen vanuit China naar de Verenigde Staten en de Europese Unie aanzienlijk.
De tien grootste internationale marktplaatsen die actief zijn in Europa:
1. AliExpress (China)
2. Etsy (VS)
3. Amazon (VS)
4. eBay (VS)
5. Discogs (VS)
6. OLX (Nederland)
7. Bandcamp (VS)
8. Uber Eats (VS)
9. Temu (China)
10. Vinted (Litouwen)