Wat te onthouden van het RetailDetail HR & People Congress donderdag in de Antwerpse Stadsfeestzaal? Dat HR de belangrijkste rol wordt binnen organisaties zal natuurlijk bij velen blijven hangen, net als de onverbloemde mededeling dat de ‘war for talent’ voorbij is. Spoiler: talent heeft gewonnen. Maar er waren nog opstekers…
1. Doe kleine dingen
Het zijn de kleine dingen die tellen. Laat de mensen zelf hun verhaal vertellen, of het nu het koppel is dat zijn trouwfoto’s nam in de supermarkt of de bakkerijmedewerkster die trots is op haar botersandwiches. Maak communities of voed (zowel bij La Lorraine als Delhaize vaak letterlijk) het familiegevoel, want mensen willen voelen dat ze ergens bij horen. Het is zo dat iedereen ambassadeur wordt, en ambassadeurs heb je heel hard nodig om jezelf als werkgever op de kaart te zetten.
Employer branding is als daten, recruitment management is iemand op date vragen, je werkgeversmerk is waarom iemand ja zegt. Op zo’n date is de persoon aan de andere kant van de tafel begrijpen essentieel. Gelukkig hoef je dat luisteren niet allemaal zelf meer te doen: artificiële intelligentie kan helpen om op een eerlijke, onbevooroordeelde manier de juiste kandidaten (en zelfs het risico op een burn-out) te herkennen.
2. Bouw eerst je strategiehuis
Aan je cultuur kan je pas bouwen ná de strategie en de structuur: daar waren alle sprekers het roerend over eens. Begin eerst intern met je waarden en je DNA, om dan authentiek en met een reële werknemersbelofte naar buiten te kunnen treden. Breng eerst je employee journey in kaart, liefst zo helder en visueel mogelijk, tipte Sophia Huybrechts (3-DEE).
Is dat simpel? Zeker niet, als marketeer gaf Tine Vandaele (La Lorraine Bakery Group) het grif toe: producten zijn veel duidelijker, veel scherper en eigenlijk veel makkelijker de positioneren dan een organisatie. Nochtans liggen de verwachtingen hoog: 69% van de bedrijven blijft het moeilijk vinden om gekwalificeerde kandidaten te vinden, terwijl ook onboarding een hele grote uitdaging blijft. Waarom is een abonnement afsluiten op Netflix makkelijker dan veilig aan boord geraken bij een nieuwe werkgever?
3. Flexibiliteit moet tastbaar worden
Wat betekenen een fijne werksfeer en een goeie work-life balance nu echt? Het zijn holle frasen, die tastbaar en liefst zichtbaar moeten worden gemaakt. De werknemer heeft de touwtjes in handen, dus hoe overtuig je die om kostbare tijd en kennis met jou te delen? Het gaat niet meer om controleren, maar om inspireren. Olivier Lefèvre (Randstad) haalde er de piramide van Maslow bij: een goed loon en mooie voorwaarden zijn ‘hygiënevoorwaarden’, die spreken vanzelf. Wat bied je meer?
Werkgevers zijn op een moeilijke zoektocht om mensen meer flexibiliteit te bieden, maar binnen de huidige, wettelijke kaders. Die schieten immers tekort om tegemoet te komen aan de “intellectuele huurlingen” van vandaag. Een écht gepersonaliseerde werkplanning en uurrooster is één van de manieren. Al is het een delicate evenwichtsoefening, maar daarvoor verwijzen we je graag door naar punt 4.
4. Overschat de verschillen niet
De verschillen, zeker per generatie, zijn eigenlijk niet zo verrassend. Het is normaal dat jongeren meer vrijheid willen, maar loon en zekerheid blijven nog steeds de belangrijkste voorwaarden. Het zijn vaak de jongere generaties die de trekkers en de voorvechters zijn van meer flexibiliteit, maar eenmaal die er is, pikken alle leeftijden gretig een graantje mee, zien ze zowel bij Delhaize als Strobbo.
Er komen ook steeds meer voorwaarden bij: werknemers beseffen dat ze aan de macht zijn en krijgen steeds meer noten op hun zang. De zin van het werk wordt steeds belangrijker, zelfontwikkeling wordt zelfs ongelofelijk belangrijk. Maar opgepast: overschat ook de trends niet. Telewerk is bijvoorbeeld maar voor 45% van de bevolking van toepassing. Als je daarmee gaat zwaaien, houd er dan rekening mee dat wie uit de boot valt zich benadeeld kan voelen – toch als er geen compensatie is.
5. Maak iedereen CEO
“Je bent de CEO van alles binnen een radius van twee meter”, zo zet het Deense attractiepark Tivoli medewerkers aan tot verantwoordelijkheidszin. Niet alleen medewerkers, ook HR-professionals wanen zich binnenkort CEO. Toch als je het aan Thomas Geuken van het Copenhagen Institute for Future Studies overlaat…
HR-medewerkers worden in de komende tien jaar de belangrijkste mensen in een organisatie, zegt hij. We gaan immers het tijdperk van mensen tegemoet. In de huidige tijden van verandering is technologie makkelijk te voorspellen, maar mensen en cultuur niet. Specialisten in die twee domeinen krijgen dus een cruciale positie om de toekomst van organisaties vorm te geven.
“Aan wie blijft leren komt de wereld toe”, aldus Geuken. Alle sprekers van het RetailDetail HR & People Congress komen daarom binnenkort in de nieuwe RetailDetail Connect & Learn-app, waar je ze kan herbekijken. Daarnaast vind je er meer dan tachtig interactieve e-courses terug en kan je dagelijks alle Plus-artikels lezen.