RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven 3-DEEDelhaizeLa Lorraine Bakery GroupRandstadStrobbo
  • Onderwerpen PersoneelsbeleidRetailDetail HR & People Congress
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Vijf tips om te onthouden van het RetailDetail HR & People Congress

icon
Algemeen7 juni, 2024
RetailDetail

Wat te onthouden van het RetailDetail HR & People Congress donderdag in de Antwerpse Stadsfeestzaal? Dat HR de belangrijkste rol wordt binnen organisaties zal natuurlijk bij velen blijven hangen, net als de onverbloemde mededeling dat de ‘war for talent’ voorbij is. Spoiler: talent heeft gewonnen. Maar er waren nog opstekers…

1. Doe kleine dingen

Het zijn de kleine dingen die tellen. Laat de mensen zelf hun verhaal vertellen, of het nu het koppel is dat zijn trouwfoto’s nam in de supermarkt of de bakkerijmedewerkster die trots is op haar botersandwiches. Maak communities of voed (zowel bij La Lorraine als Delhaize vaak letterlijk) het familiegevoel, want mensen willen voelen dat ze ergens bij horen. Het is zo dat iedereen ambassadeur wordt, en ambassadeurs heb je heel hard nodig om jezelf als werkgever op de kaart te zetten.

Employer branding is als daten, recruitment management is iemand op date vragen, je werkgeversmerk is waarom iemand ja zegt. Op zo’n date is de persoon aan de andere kant van de tafel begrijpen essentieel. Gelukkig hoef je dat luisteren niet allemaal zelf meer te doen: artificiële intelligentie kan helpen om op een eerlijke, onbevooroordeelde manier de juiste kandidaten (en zelfs het risico op een burn-out) te herkennen.

2. Bouw eerst je strategiehuis

Aan je cultuur kan je pas bouwen ná de strategie en de structuur: daar waren alle sprekers het roerend over eens. Begin eerst intern met je waarden en je DNA, om dan authentiek en met een reële werknemersbelofte naar buiten te kunnen treden. Breng eerst je employee journey in kaart, liefst zo helder en visueel mogelijk, tipte Sophia Huybrechts (3-DEE).

Is dat simpel? Zeker niet, als marketeer gaf Tine Vandaele (La Lorraine Bakery Group) het grif toe: producten zijn veel duidelijker, veel scherper en eigenlijk veel makkelijker de positioneren dan een organisatie. Nochtans liggen de verwachtingen hoog: 69% van de bedrijven blijft het moeilijk vinden om gekwalificeerde kandidaten te vinden, terwijl ook onboarding een hele grote uitdaging blijft. Waarom is een abonnement afsluiten op Netflix makkelijker dan veilig aan boord geraken bij een nieuwe werkgever?

3. Flexibiliteit moet tastbaar worden

Wat betekenen een fijne werksfeer en een goeie work-life balance nu echt? Het zijn holle frasen, die tastbaar en liefst zichtbaar moeten worden gemaakt. De werknemer heeft de touwtjes in handen, dus hoe overtuig je die om kostbare tijd en kennis met jou te delen? Het gaat niet meer om controleren, maar om inspireren. Olivier Lefèvre (Randstad) haalde er de piramide van Maslow bij: een goed loon en mooie voorwaarden zijn ‘hygiënevoorwaarden’, die spreken vanzelf. Wat bied je meer?

Werkgevers zijn op een moeilijke zoektocht om mensen meer flexibiliteit te bieden, maar binnen de huidige, wettelijke kaders. Die schieten immers tekort om tegemoet te komen aan de “intellectuele huurlingen” van vandaag. Een écht gepersonaliseerde werkplanning en uurrooster is één van de manieren. Al is het een delicate evenwichtsoefening, maar daarvoor verwijzen we je graag door naar punt 4.

4. Overschat de verschillen niet

De verschillen, zeker per generatie, zijn eigenlijk niet zo verrassend. Het is normaal dat jongeren meer vrijheid willen, maar loon en zekerheid blijven nog steeds de belangrijkste voorwaarden. Het zijn vaak de jongere generaties die de trekkers en de voorvechters zijn van meer flexibiliteit, maar eenmaal die er is, pikken alle leeftijden gretig een graantje mee, zien ze zowel bij Delhaize als Strobbo.

Er komen ook steeds meer voorwaarden bij: werknemers beseffen dat ze aan de macht zijn en krijgen steeds meer noten op hun zang. De zin van het werk wordt steeds belangrijker, zelfontwikkeling wordt zelfs ongelofelijk belangrijk. Maar opgepast: overschat ook de trends niet. Telewerk is bijvoorbeeld maar voor 45% van de bevolking van toepassing. Als je daarmee gaat zwaaien, houd er dan rekening mee dat wie uit de boot valt zich benadeeld kan voelen – toch als er geen compensatie is.

5. Maak iedereen CEO

“Je bent de CEO van alles binnen een radius van twee meter”, zo zet het Deense attractiepark Tivoli medewerkers aan tot verantwoordelijkheidszin. Niet alleen medewerkers, ook HR-professionals wanen zich binnenkort CEO. Toch als je het aan Thomas Geuken van het Copenhagen Institute for Future Studies overlaat…

HR-medewerkers worden in de komende tien jaar de belangrijkste mensen in een organisatie, zegt hij. We gaan immers het tijdperk van mensen tegemoet. In de huidige tijden van verandering is technologie makkelijk te voorspellen, maar mensen en cultuur niet. Specialisten in die twee domeinen krijgen dus een cruciale positie om de toekomst van organisaties vorm te geven.

“Aan wie blijft leren komt de wereld toe”, aldus Geuken. Alle sprekers van het RetailDetail HR & People Congress komen daarom binnenkort in de nieuwe RetailDetail Connect & Learn-app, waar je ze kan herbekijken. Daarnaast vind je er meer dan tachtig interactieve e-courses terug en kan je dagelijks alle Plus-artikels lezen.

Klik hier voor meer info over RetailDetail Connect & Learn
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa

    Amazon gaat nu ook in Europa de strijd aan met discountplatformen zoals Temu en Shein. Klanten in het Verenigd Koninkrijk krijgen als eersten toegang tot de webshop met vooral goedkope Chinese spulletjes.

  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?

    CD&V pleit ervoor dat klanten in handelszaken geld kunnen afhalen. Kamerlid Leentje Grillaert wil handelaars stimuleren om een ‘cashback’-dienst aan te bieden, waarbij klanten extra betalen met hun kaart en cash terugkrijgen.

  • icon
    Algemeen7 mei, 2025
    Amazon versnelt bezorging op dezelfde dag in Europa met AI

    Op twintig nieuwe locaties in Europa gaat Amazon het komende jaar bezorging op dezelfde dag lanceren. Klanten kunnen bovendien steeds later bestellen: de retailer zet AI in om aankoopgedrag te voorspellen en voorraden te optimaliseren.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Wonen14 april, 2025
    Lange wachtrijen bij uitverkoop Casa
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN