Duurzaamheid wordt ‘serious business’, terwijl retailers in hun winkels het digitale gemak proberen te evenaren, zo blijkt uit het jaarlijkse retailrapport van Deloitte. Opvallend: Action hoort bij de sterkste groeiers ter wereld.
Action beklimt de wereldwijde retailtop
Wie de wereldwijde retailmarkt domineert, blijft stevig in het zadel zitten. Dat blijkt ook dit jaar weer uit het rapport Global Powers of Retailing van Deloitte. Op het RetailDetail Congress toont Deloitte-partner Agnė Vezbergienė de toekomst van de sector. In de ranking van de 250 grootste retailers ter wereld zijn de grootste tien goed voor liefst een derde van alle omzet. Ondanks de corona- en inflatieperikelen blijft de top vijf onveranderd, met Walmart en Amazon resoluut aan de top.
De enige Europeaan in de top vijf is Lidl-moeder Schwarz Group, die het duidelijk beter doet dan rivaal Aldi. Aldi is namelijk één plaats gezakt naar nummer negen. Als eerste Benelux-speler blijft Ahold Delhaize op de dertiende plaats, gevolgd door Ikea – officieel in Nederland gevestigd – op de 25e plek. Colruyt is negen plaatsen gedaald naar 122 en voelt zo Jumbo (op 126) naderen. Ook Louis Delhaize is overigens gezakt, naar 134 (-1).
Omzet 2021 (in miljard dollar) | Omzetgroei in 2021 | |
1. Walmart | 572,754 | +2,4% |
2. Amazon | 239,150 | +12,0% |
3. Costco | 195,929 | +17,5% |
4. Schwarz Group | 153,754 | +5,5% |
5. Home Depot | 151,157 | +14,4% |
Hoewel retailers in kleding en accessoires het sterkst groeiden (niet verwonderlijk na de coronabeperkingen), hoort ook Action bij ’s werelds snelst groeiende retailbedrijven. Met 22% omzetgroei steeg de Nederlandse keten liefst 24 plaatsen naar 144. Alibaba blijft weliswaar met voorsprong de snelste groeier.
De meest winstgevende retailer van allemaal? Dat is dan weer Hermès, met een ontzaglijke nettowinstmarge van ruim 27%. Ter vergelijking: de gemiddelde nettowinstmarge in de hele top 250 is 4,3%. Luxemerken zijn dan ook de sterkhouders bij uitstek van de Europese retailsector, die verder over het geheel genomen de laagste groei kent.
Arbeidskrapte blijft, inflatie niet
Wat te verwachten van 2023? Meer groei, steekt Deloitte een hart onder de riem. Het rapport verwacht een ommekeer of stabilisatie in de meeste problemen die 2022 plaagden. De inflatie, de piekende grondstoffenprijzen, het verstrakkende monetaire beleid en de storingen in de toeleveringsketens zien de onderzoekers allemaal stilaan weer tot rust komen.
Vooral Europa loopt daarentegen wel nog risico op recessie, gevolgen van de oorlog in Oekraïne en krappe arbeidsmarkten. Wanneer de inflatie straks afneemt, zal “de loonstijging waarschijnlijk uiteindelijk groter zijn dan de inflatie”. Dat zou de consumentenbestedingen moeten stimuleren, aldus het rapport, maar kan bedrijven ook onder druk zetten om sneller te investeren in arbeidsbesparende technologie.
Reken er bovendien maar op dat bedrijven onder toenemende druk komen te staan om te verduurzamen. De klimaatverandering behoort tot de top drie van problemen voor consumentgerichte bedrijven. Niet alleen dreigt economische verstoring, maar ook overheidsbeleid en sancties volgen. Een meerderheid van de retailers ziet bovendien de consument er concreet om vragen.
Duurzaamheid de prioriteit van 2023
Liefst 73% van de C-level managers in de consumentenindustrie heeft in het afgelopen jaar de investeringen in duurzaamheid verhoogd. De meerderheid van de bedrijven investeert in duurzame materialen, groene energie en technologie. Deloitte ziet vier grote pijlers in hun inspanningen: tweedehandsverkoop, de toeleveringsketen verduurzamen, duurzaamheid via technologie en aanpassingen aan ESG-regelgeving.
Tegen boekjaar 2025/26 wil Burberry bijvoorbeeld dat 100% van zijn belangrijkste grondstoffen traceerbaar zijn. “Traceerbaarheid geeft ons absolute zichtbaarheid van het veld tot de kledingkast. Dat betekent inzicht in de toeleveringsketen, inzicht in risico’s en sourcing in de verschillende regio’s”, klinkt het. In de winkels vragen klanten ook steeds vaker waar de producten vandaan komen en hoe ze worden gemaakt, meent het luxemerk. Ook de Eco-score van Colruyt en tweedehands bij Amazon noemt Deloitte als succesvoorbeelden.
Nieuw tijdperk voor de winkel
Tegelijk bereiden retailers zich voor op de toekomst van de winkel. Ze gebruiken technologie om een meeslepende ervaring in de winkel te creëren. De innovatieve toepassing van technologie wordt zelfs cruciaal genoemd voor klantentrouw en zakelijk succes. Dit “nieuwe tijdperk van de retail” gebruikt technologieën zoals virtuele en toegevoegde realiteit, kunstmatige intelligentie en gegevensanalyse om aanbevelingen te personaliseren, afrekenprocessen te stroomlijnen en klanten op unieke manieren te betrekken.
In maart 2022 heeft de gemaksketen 7-Eleven in een aantal winkels in Tokio een proef gedaan met een nieuw zelfkassasysteem met heuse hologrammen, om het afrekenen makkelijker te maken. Klanten konden er bij het betalen ook nog in één beweging een warm drankje bestellen voor onderweg naar huis. Nike tilde de in-store winkelervaring dan weer naar een hoger niveau met AR-games: klanten konden in Amerikaanse winkels QR-codes scannen, die hen op de smartphone vijf verschillende (sport)spelletjes lieten spelen.
Al proberen retailers de winkelervaring ook te verbeteren door ‘mensgerichte’ diensten aan te bieden naast productverkoop, zoals reparaties ter plaatse, parkeerservice en persoonlijke styling. Zo kunnen fysieke winkels zich ten volle onderscheiden van online retailers.
Wat het voor de Belgische retailers allemaal betekent, hoor je op het RetailDetail Congress op 20 april van Agné Vezbergiené, Consumer Products and Retail Sector Partner van Deloitte Belgium. Laat je er inspireren door haar, Carla Velghe (Hema), Daria Krivonos (CIFS) en vele anderen.