Retailgigant Walmart verkoopt het merendeel van zijn ondermaats presterende Braziliaanse tak aan een investeringsgroep. De verkoop past in een strategie die focust op groeimarkten.
Zware recessie
Walmart ging in 1995 in Brazilië van start en is er momenteel de nummer drie met 471 winkels en een omzet van 6,68 miljard dollar (5,7 miljard euro), maar de retailer boekte ook zeven jaar op rij verlies in het land dat gebukt gaat onder een zware recessie. Omdat de toekomst er niet rooskleurig uitziet, verkoopt de Amerikaanse reus nu 80% van de aandelen aan durfkapitaalfonds Advent International. Zelf behoudt het bedrijf dus nog wel een belang van 20%.
Onverwacht komt de verkoop niet: Walmart worstelt met zijn internationale activiteiten en trekt zich zich terug uit markten met lage groeiperspectieven om middelen vrij te maken voor initiatieven in groeimarkten als China of India. Het bedrijf verliet Japan en regelde eerder dit jaar een fusie tussen zijn Britse dochteronderneming ASDA en Sainsbury’s. Daarop kaapte Walmart wel de Indiase e-tailer Flipkart weg voor de neus van rivaal Amazon.