Walmart verlaagt zijn verwachtingen fors en jaagt daarmee een schokgolf door de retailsector. De hoge energie- en voedingsprijzen zorgen ervoor dat consumenten minder uitgeven aan andere dingen, klinkt het nu ook in de Verenigde Staten.
Geen geld over
Door de hoge voedings- en brandstofprijzen spenderen consumenten hun geld anders, zegt Walmart-topman Doug McMillon in een winstwaarschuwing. Ze geven een groter deel van hun budget uit aan boodschappen, waardoor er minder overblijft voor andere, non-foodproducten zoals huishoudartikelen of elektronica.
Vooral kleding heeft het moeilijk: om van de voorraden af te geraken, moet Walmart meer afprijzen en kortingen geven. Daardoor snijdt de Amerikaanse retailreus evenwel in zijn marges. De keten verwacht daarom 13 à 14% minder brutowinst in het tweede kwartaal en 11 tot 13% minder voor het hele jaar.
Trend ingezet?
Begin dit boekjaar ging de retailer nog uit van 3% winstgroei, maar ondanks het toenemende marktaandeel in voeding, prijsstijgingen en lagere voorraadkosten nu de containertekorten zich oplossen, dalen de marges te sterk. De vergelijkbare omzet zal dit kwartaal wel hoger uitkomen dan voorzien. Midden augustus maakt Walmart de definitieve kwartaalcijfers bekend.
Dat ’s werelds grootste (fysieke) retailer zoiets moet toegeven, is ook schrikken voor andere retailers. Het nieuws heeft de beurskoers van andere grote retailspelers meteen mee naar beneden gesleurd. Vorige week moest MediaMarkt-moeder Ceconomy nog toegeven dat vooral consumenten in de Duitstalige landen momenteel minder uitgeven aan elektronica.