Walmart verkocht vorig jaar voor het eerst voor meer dan honderd miljard dollar online. De Amerikaanse retailgigant investeert verder in retailmedia met de overname van een smart-tv-platform.
Concurreren met Amazon
Walmart staat altijd garant voor duizelingwekkende cijfers: vorig jaar groeide de omzet met 6% naar 648,1 miljard dollar (goed 600 miljard euro). De bedrijfswinst steeg met 32,2% naar 27 miljard dollar (25 miljard euro). Opmerkelijk daarbij is dat de omzet online voor het eerst de kaap van de honderd miljard dollar overschrijdt. E-commerce is nu al goed voor meer dan 15% van de totale omzet van het bedrijf.
De sterke resultaten zijn te danken aan lonende investeringen, meldt de retailer. Snellere bezorgtijden versterken de concurrentiepositie tegenover Amazon. Een nieuwe zoekmotor met artificiële intelligentie op de website helpt klanten met complete winkelmandjes voor specifieke gelegenheden – zoals een verjaardagsfeestje bijvoorbeeld – en verhoogt zo de gemiddelde besteding.
De advertentie-inkomsten groeiden met 28% naar 3,4 miljard dollar. Ook hier rivaliseert Walmart met Amazon. De retailer telt 2,3 miljard dollar neer voor Vizio, een producent van smart-tv’s die ook beschikt over een interessant besturingsplatform, SmartCast. Hiermee wil Walmart het bereik van zijn retailmedia via streamingdiensten uitbreiden naar de huiskamer van de consument.