De opmars van het Russische leger in Oekraïne dwingt ook retailers en multinationals in het defensief. Grote namen als Lidl, Metro, Decathlon, AB InBev en Carlsberg zetten er nu noodgedwongen de activiteiten minstens gedeeltelijk stop.
Winkels en fabrieken gaan dicht
Het bedrijfsleven in Oekraïne valt door de oorlog deels stil: ondernemingen geven immers prioriteit aan de veiligheid van hun medewerkers. Daardoor sluiten verschillende productiesites en winkels. De Duitse voedingsgroothandel Metro heeft uit voorzorg 16 van zijn 26 winkels gesloten.
Ook enkele Franse internationale retailers zijn in Oekraïne actief. Auchan houdt het merendeel van z’n winkels naar eigen zeggen voorlopig geopend. De vijf Oekraïense winkels van Decathlon zijn gesloten, net als de webshop.
Discountketen Lidl blaast alvast z’n expansieplannen in het land af. De retailer was vorig jaar begonnen met de voorbereidingen om er op korte termijn van start te gaan, maar dat avontuur eindigt nu voor het goed en wel begonnen is.
Brouwer AB InBev heeft de productie stilgelegd in drie brouwerijen, die het er uitbaat in samenwerking met een Turkse partner. Ook Carlsberg stopt de activiteiten in twee brouwerijen. Nestlé heeft drie productiesites gesloten, Coca-Cola houdt z’n bottelarij dicht.
Dalend consumentenvertrouwen
EuroCommerce, de belangenverdediger van de retailbranche, noemt de invasie een flagrante overtreding van het internationale recht en pleit voor strenge sancties tegen Rusland: “Wij vragen dat deze maatregelen zo duidelijk mogelijk zijn om bedrijven die ze moeten naleven rechtszekerheid te bieden. De situatie zal waarschijnlijk gevolgen hebben voor onze leden met activiteiten in Rusland en Oekraïne, en wij vragen om steun voor onze leden bij de zorg voor hun werknemers in de twee landen.”
Onvermijdelijk zal de oorlog belangrijke economische gevolgen hebben, die ook in West-Europa voelbaar zullen zijn. Oekraine en Rusland zijn twee belangrijke producenten van onder andere tarwe, maïs en plantaardige oliën. De aanvoer van grondstoffen en producten wordt verstoord, de energieprijzen – vooral die van aardgas – zullen nog verder stijgen. Bovendien is de onzekere situatie allesbehalve gunstig voor het consumenten- en ondernemersvertrouwen. Daardoor valt te verwachten dat de consumptie en de investeringen zullen dalen.