Wehkamp krijgt van de ongeveer tweehonderdduizend artikelen die het bedrijf iedere dag verzendt zo’n zestigduizend producten binnen veertien dagen retour, dat is zowat dertig procent.
Vooral modebestellingen komen retour
Vooral bestellingen van modeartikelen worden teruggestuurd, zei programmadirecteur Andries van Daalen van RFS Holland Holding, de moedermaatschappij van het online warenhuisconcern, op Logistiek & E-commerce.
Eerder meldde Wehkamp dat veertig procent van de modebestellingen terugkomt en dat het bedrijf retournerende klanten doorgaans gelijk geeft. “Retouren vormen een apart onderdeel van onze totale logistiek, waarbij we ervoor zorgen dat het in rekening gebrachte bedrag binnen een week is gecrediteerd bij de consument”, meldde hij aan Logistiek.
Locatie uitbreiden is mogelijk
Het volautomatische 56.000 m² grote distributiecentrum in Zwolle, dat sinds februari volledig operationeel is, telt op dit moment 300.000 verschillende eenheden op voorraad. De locatie verwerkt momenteel 32 miljoen orders op jaarbasis, maar dit aantal kan toenemen tot 74 miljoen orders als de uitbreiding naar een terrein van drie hectare naast het distributiecentrum wordt gerealiseerd. Wanneer een verdere uitbreiding plaatsvindt maakt de programmadirecteur niet bekend.
“Door in het huidige shuttlesysteem extra gangen in gebruik te nemen, kunnen we de capaciteit met 17 procent laten stijgen. Bestellingen zijn binnen een half uur verzendklaar, mede dankzij dit systeem waarbij geautomatiseerde shuttletreintjes bestelde artikelen uit het opslagsysteem halen. Ook kunnen we op zaterdag gaan werken en 24/7-diensten gaan draaien”, aldus Van Daalen over andere uitbreidingsmogelijkheden.