Carrefour België bouwt samen met Google aan een nieuwe datacloud, die moet garant staan voor gestroomlijnde toeleveringsketens en hypergepersonaliseerde klantervaringen. De nieuwe werkwijze is operationeel stabieler, financieel interessanter en ook groener.
“Logische stap”
Carrefour tilt in België de samenwerking met Google naar een hoger niveau: de retailer maakt al sinds 2019 gebruik van Google Workspace en schakelt nu Google Cloud in om de volgende fase van zijn digitale transformatie te ondersteunen. De SAP-systemen en de data uit de bevoorradingsketen verhuizen naar Google BigQuery. De nieuwe datacloud maakt gegevens en analysemogelijkheden vlotter toegankelijk voor de medewerkers: zo komen producten sneller en efficiënter in de winkels en kunnen shoppers genieten van een meer gepersonaliseerde winkelervaring met gerichte promo-aanbiedingen.
Ook is de retailer hiermee klaar voor toekomstige projecten op het vlak van mobile en e-commerce, data-analyse en machineleren. Recent nog kondigde Carrefour de lancering aan van het digitale reclameplatform Carrefour Links, dat met de inzet van data-analyse en algoritmes de klantenrelaties wil verbeteren en leveranciers in staat stelt om gepersonaliseerde aanbiedingen op de klantverwachtingen af te stemmen.
Pieken en dalen opvangen
“We gebruiken Workspace al twee jaar om een samenwerkingscultuur te stimuleren, dus voor ons bedrijf voelt dit aan als een logische volgende stap”, zegt Stijn Stabel, chief technology officer bij Carrefour België. “We waren vorig jaar al begonnen met het verhuizen van enkele toepassingen van onze IBM datacenters naar Google Cloud en dat is ons enorm bevallen. Daarom hebben we het plan opgevat om onder andere ook de applicaties van de datacenters in onze winkels te migreren. Zo kunnen we die consolideren.”
Tot nu heeft elke winkel heeft zijn eigen server met een instore applicatie. “Als we die centraliseren, kunnen we grotere machines inzetten en wordt het beheer zowel economisch als operationeel veel interessanter: we kunnen die machines ’s nachts afzetten en we hoeven bijvoorbeeld niet meer naar de winkels te rijden bij problemen. Met centrale machines kan je ook beter pieken en dalen opvangen. Tijdens de eindejaarsperiode is onze business immers veel drukker dan tijdens de zomervakantie.”
Vlotter samenwerken
Voor de medewerkers van Carrefour betekent het project een ingrijpende verandering. “Het levert wel eens wat gefrons op – wat we begrijpen – maar ook enthousiasme. Het risico van een decentrale aanpak is dat iedereen zijn eigen versie van de waarheid genereert. Denk aan leveranciersdata: als je die over tien verschillende systemen bijhoudt en je laat twintig mensen daar hun eigen rapportjes over maken, dan eindig je met twintig verschillende leveranciers waarvan met een beetje geluk de naam op elkaar lijkt. We plukken nu al de vruchten van de nieuwe werkwijze: we kunnen met verschillende mensen tegelijk op dezelfde data werken, iets wat Google perfect mogelijk maakt. Hoe dieper je in dat ecosysteem belandt, hoe makkelijker het werken wordt.”
Leveranciers gaan weinig merken van de migratie, denkt Stabel. Integendeel: de samenwerking zou vlotter moeten verlopen. “Vroeger waren we gebonden aan het heen en weer sturen van e-mails en documenten. Nu kunnen we die documenten in een Google Drive zetten, ze delen met externe partijen en samen op hetzelfde document werken.”
#JoinTheRetailRevolution
Ook de franchisenemers zullen hun voordeel doen met het nieuwe systeem. Carrefour zal efficiënter kunnen werken en koopgedrag beter kunnen voorspellen zodat de bevoorrading van de winkels goed zit. Dat komt ook de consumenten ten goede. “Onze bedoeling is om te allen tijde de allerbeste service te kunnen bieden. Met meer data en betere data-analyse kunnen we nog beter inspelen op de noden van de klanten. Mensen zullen bijvoorbeeld de aanbiedingen ontvangen die relevant voor hen zijn. En als we hiermee ons steentje bijdragen aan het milieu, dan doet iedereen daar voordeel mee.”
Dit is een grote uitdaging voor het nieuwe IT-team dat bij Carrefour aan boord is sinds vorig jaar, aldus Stabel. “Het is een opwindend project waar we ons 200% achter zetten. Het is echt geweldig om zo’n grote transformatie mee te mogen realiseren. Ik denk dat we daarom ook zoveel kandidaten weten aan te trekken die voor ons willen komen werken: er staan hier zoveel interessante projecten op stapel. Baanbrekende trajecten waar we een groot verschil mee maken, met de nieuwste technologie. Onze bedoeling is echt om best in class te zijn.” Carrefour deed vroeger vooral beroep op externe teams, dit jaar gaat het bedrijf zelf meer dan zeventig IT-profielen aanwerven onder de hashtag #JoinTheRetailRevolution. “Dat is ongezien in de sector.”
Digitale hub
De samenwerking tussen Carrefour en Google dateert van 2018: toen kondigde de retailer aan dat hij zijn digitale transformatie in een stroomversnelling zou brengen door een partnership met de technologiegigant. In maart 2019 openden beide partners samen een digitale hub in Parijs, waar ze werken aan innovatieve projecten rond kunstmatige intelligentie en machineleren. Ze willen er een ecosysteem van startups opzetten om een versnelling hoger te schakelen op het vlak van digitale innovatie.
De bedoeling was en is om shoppers een betere klantervaring te garanderen, of ze nu verkiezen om te shoppen in een winkel, online, met hun smartphone of met hun stem. Om voor de medewerkers een ware digitale cultuur te creëren binnen de groep rolt de retailer de digitale oplossingen van Google uit naar al zijn 160.000 medewerkers. In België rustte Carrefour bijvoorbeeld in 2019 liefst 8800 medewerkers uit met een smartphone. In de winkels gebruiken medewerkers nu tablets voor het doorsturen van orders. Het bedrijf implementeerde ook het nieuwe HR-platform SAP Successfactors, waarbij zowel de rekruterings- en onboardingprocessen als de opleidingen werden gedigitaliseerd.