Het is geen toeval dat drie op de vier winkels van Hans Anders zich vlakbij een vestiging van Pearle bevinden: de juiste buur kan retailers 20% tot zelfs 200% extra omzet opleveren. De populairste buur in België is Kruidvat.
Krachtige synergie
Retailers vestigen zich graag in de nabijheid van collega’s die hetzelfde type klant aantrekken. De perfecte buur kan een winkellocatie al gauw 20% extra omzet opleveren. “In de modesector kan dit zelfs oplopen tot 200% extra omzet”, vertelt Pieter-Jan De Smet van RetailSonar. “Daarbij speelt ook de afstand een grote rol: hoe dichterbij de buur, hoe krachtiger de mogelijke synergie.”
RetailSonar bracht de afstand tussen de 17.438 locaties van de 150 grootste Belgische retailers en dienstverleners in kaart. Daaruit blijkt dat Kruidvat de meest voorkomende buur is: 3820 winkels van de grootste retailers hebben een Kruidvat-filiaal binnen een afstand van 250 meter. Ook Carrefour (3698) en Zeeman (3044) zijn populaire buren. Heel opzienbarend is dat uiteraard niet: dat zijn nu eenmaal ook ketens met een zeer groot aantal winkelpunten, die logischerwijs dezelfde winkelgebieden opzoeken.
Opvallende combinaties
Enkele opvallende combinaties springen er toch uit: zo is drie op de vier Hans Anders-optiekwinkels gevestigd binnen de 250 meter van een Pearle-opticien. Opticiens, hoorcentra en drogisterijen zijn vaak buren. Dat geldt ook voor parfumerieën: 89% van de vestigingen van Rituals heeft ICI Paris XL als buur. In de modesector zoeken Veritas, Hunkemöller en H&M elkaars gezelschap op. Ook de combinatie Torfs en JBC komt vaak voor. Schoenen en kledij vullen elkaar dan ook perfect aan.
Tussen supermarkten onderling is de afstand doorgaans groter. In deze branche zien we dat 22% van de Albert Heijn supermarkten Lidl als buur heeft. Ook de combinatie Aldi en Lidl komt vaak voor (20%). Opmerkelijk is, tot slot, dat Action – nochtans een publiekstrekker – een minder voorkomende buur is van de grootste winkelketens. Wellicht is dat het gevolg van een eigenzinnig vestigingsbeleid.