Wibra brak vorig jaar zowel records in winst als in omzet. Met dank aan expansie, want de discounter staat aan de vooravond van een Frans avontuur en vierde recent zijn 300e winkel.
Nieuwe groeispurt ingezet
In 2023 steeg de omzet van Wibra naar 193,8 miljoen euro, waarmee het record van het jaar ervoor (170,9 miljoen euro) meteen weer aan diggelen lag. Dat leidt Quote af uit het jaarverslag. In Nederland steeg de omzet met 15 miljoen euro naar 146 miljoen, terwijl de omzet in België met 10 miljoen euro steeg tot 47 miljoen.
Ook onder de streep haalde de non-fooddiscounter een nieuw record: van 6,56 miljoen euro in 2022 klom de nettowinst naar 6,95 miljoen euro. In het jaarverslag noteert Wibra ook een daling van de ecologische voetafdruk met 880.979 kilogram CO2.
De groei was vooral te danken aan winkelopeningen: vorig jaar kwamen er netto acht winkels bij, en steeg het totaal tot 271 vestigingen. Daarvan waren er 219 in Nederland te vinden, 52 in België. Dit jaar opende ondertussen al de 300e vestiging in Mall of the Netherlands (Leidschendam) en volgende week gaat de keten voor het eerst in Frankrijk van start, met de primeur voor Rijsel.