Wibra verfijnt zijn winkelconcept en versnelt zijn expansie. In Nederland maakt de retailer gebruik van het recente faillissement van Big Bazar om meer dan twintig bijkomende winkels te openen, ook in België zitten verschillende dossiers in de laatste rechte lijn.
Opportuniteiten in Nederland
Na winkelopeningen in Beveren en Waregem sluit Wibra in België het jaar af met 52 winkels. Daar blijft het niet bij: “Er zitten nog een aantal dossiers in de laatste rechte lijn ter ondertekening”, zegt country director Claudine Nachtergaele aan RetailDetail. Uit de sterke cijfers over 2022 bleek eerder al dat de doorstart in België een succes is.
Vooral in Nederland – waar de non-food discounter al meer dan 200 winkels heeft – gaat het nu hard: het faillissement van Big Bazar opende er immers opportuniteiten, waardoor er tot en met het eerste kwartaal nu één tot twee winkels per week bij komen. “Er zijn al veertien panden concreet ondertekend, vermoedelijk komen hier nog een tiental panden bij.”
Winkelplezier en gemak
Wibra zet ook zijn winkelconcept verder op punt. Na de lancering van een nieuw winkelbeeld begin 2022 verfijnt en verdiept de retailer nog enkele aspecten. “We willen de klant steeds verrassen. Bij elk bezoek moet hij of zij verwonderd zijn over het actuele assortiment. Met een nieuw en relatief jong aankoopteam slagen we hier goed in”, aldus Nachtergaele. “We willen bepaalde ‘werelden’ groter inzetten. Zo hebben we een steeds breder assortiment in schoonmaak. De groepen baby, knutsel en keuken blijven we ook verder uitbouwen, zodat de manager van het gezin er iedere keer opnieuw in zal slagen om het dagelijkse leven leuker en gemakkelijker te maken.”
Volumepresentaties blijven belangrijk voor de discounter, maar Wibra creëert een warmer gevoel door aanpassingen op vlak van communicatie, winkelbeeld en materialen. Foto’s met warme sfeerbeelden sieren de wanden en pilaren, nieuw meubilair verbetert de winkelervaring en zorgt voor meer beleving op de winkelvloer. “We zetten verder in op een aangename looproute waarbij we de klant zacht ‘begeleiden’ doorheen de winkel.” Zo komt de nadruk wat meer op ontdekken en winkelplezier, in plaats van op puur functionele rayons.
“We blijven denken vanuit de behoefte van de klant en zetten maximaal in op gemak en efficiëntie. Door een presentatie van de artikelen per wereld vinden shoppers snel alles terug: batterijen bij het speelgoed, kaarsen bij de kandelaars. Zo inspireren we. We plaatsen nog meer in de kijker wat de klant op dat moment zoekt.”