Door de coronacrisis en – in mindere mate – het faillissement in België, zag Wibra de omzet in 2020 licht dalen. Onder de streep bleef wel wat meer winst over.
Impact van lockdowns
De discountformule van Ron Wierdsma realiseerde in het coronajaar een omzet van 125 miljoen euro, tegenover 136 miljoen euro een jaar eerder. De daling is vooral toe te schrijven aan de coronamaatregelen: de Nederlandse winkels kregen twee keer af te rekenen met een lockdown. Opvallend genoeg lag de winst met 1,6 miljoen euro wel een stukje hoger dan in 2019. Volgens Quote slaagde Wibra erin de rentabiliteit te verhogen door spullen nog goedkoper in te slaan.
De Belgische tak van de retailer werd in oktober vorig jaar failliet verklaard. Een dag later maakte het bedrijf een doorstart met 36 van de 81 winkels. Het faillissement zou niettemin slechts een geringe impact gehad hebben op de onderneming.
De tweede lockdown in december 2020 zou wel nog een financieel staartje kunnen krijgen. Wibra bleef daardoor immers met een hele berg kerstspullen zitten. In zijn jaarverslag zegt de winkelketen dat de voorziening voor die ‘incourante goederen’ mogelijk nog zal toenemen.