RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven DOBITHybridJyskMastercardPlanet BStitchdThe Good RollThrive
  • Onderwerpen RetailDetail Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Wie doorstaat de perfecte storm? Dit was het RetailDetail Congress

icon
Algemeen30 april, 2024
  • Laurens D’Hoore, Thrive
  • Jente De Ridder, Stitchd
  • Max Goudsmet, CM.com
  • Bart De Ceulaer, Hybrid
  • Geoffrey Gasq, Mastercard
  • Sander de Klerk, The Good Roll
  • Jomme Sonck, Dobit
  • Mireille Vetters, Orange
  • Tibbe Verschaffel, Planet B
  • Gino Van Ossel
  • Frank Christant, Jysk
  • Jorg Snoeck, RetailDetail
  • Average Rob

Bier en bamboe, maar ook AI, digitalisering en verduurzaming waren terugkerende thema’s op het afgelopen RetailDetail Congress. Als retail voor enorme uitdagingen staat, dan zijn de kansen minstens zo groot.

Cookies en bier

The game is changing, zoveel is zeker. In marketing wordt data steeds minder accuraat door de muren die ‘gatekeepers’ zoals Meta en Google opwerpen. Zowel Stitchd als Hybrid luidden de alarmbel: marketingbudgetten worden minder efficiënt. De hamvraag wordt hoe retailers en merken mensen zullen overtuigen om zichzelf bekend te maken, want op cookies en automatische tracking kunnen ze niet meer rekenen.

Gelukkig is ‘conversation’ volgens CM.com de toekomst: 5 miljard mensen wereldwijd gebruiken messaging-applicaties en AI maakt een persoonlijk gesprek met een fractie van de inspanning mogelijk. Wist je dat AI-chatbots al meer dan 6% van de vragen van klanten kunnen oplossen?

Dat laat mensen van vlees en bloed meer tijd om te doen waar Belgen volgens Average Rob en Laurens D’Hoore van Thrive zo goed in zijn: sporten en pintjes drinken. Als je een goede sporter wil worden, moet je zelfs meer bier drinken. Proteïne- en vitamine-verrijkt herstelbier dan toch…

Bamboe voor de massa

Geoffrey Gasq van Mastercard kwam met goed nieuws: het consumptieklimaat gaat dit jaar verbeteren. Niet alle retailsectoren zullen daarvan in gelijke mate profiteren: beleving blijft een prioriteit voor consumenten, die meer dan ook “empowered” zijn. Artificiële intelligentie helpt retailers onder andere bij fraudebestrijding, kostenbeheersing, het optimaliseren van retailmedia, personalisering en klantcommunicatie via chatbots en stijlassistenten, zoals blijkt uit cases van Avon, Michael Kors en Walgreens.

Wie veegt er zijn billen af met chemicaliën? Zo goed als iedereen: wit toiletpapier is niet oké, goud is het nieuwe bruin, leerden we van Sander de Klerk van The Good Roll. Sinds kort liggen de duurzame bamboe wc-rollen plasticvrij verpakt bij Albert Heijn in de rekken, ook Crisp, Picnic en Pieter Pot verkopen ze. “Eind dit jaar worden we het eerste fairtrade toiletpapiermerk ter wereld. Bamboe wordt mainstream, tegen dezelfde prijs als papier. Net als de Open Chain van Tony’s Chocolonely gaan we bamboepulp leveren voor huismerken om zo de massa te bereiken.”

Wees de verandering

Anderhalf miljard smartphones worden er elk jaar geproduceerd. Geen wonder dat duurzaamheid een prioriteit wordt voor telecommerken. Het is ook één van de krachtlijnen in het nieuwe Future Shop winkelconcept van Orange, vertelden Mireille Vetters en Jonathan Debacker. Een papierloos concept, met technologie van Dobit. De retailer maakt meer plaats voor refurbished. Fysieke winkelpunten blijven belangrijk voor dienstverlening en merkbeleving. Orange heeft nu al vier Future Shops in ons land, maandag opent de vijfde in Hornu.

Voor Tibbe Verschaffel van Planet B begon het met bamboe rietjes. Documentaires als What the health en Seaspiracy inspireerden de ondernemer: “De FMCG-sector heeft een gigantische impact op de planeet en onze gezondheid. Wij gaan voor verandering.” Met merken als Bambooze, Klaaar en Wondr is het bedrijf actief in categorieën als persoonlijke verzorging en  onderhoud. Daar komt nu ook voeding bij, met Kiko, het eerste kinderkoekje met Nutri-Score A.

Perfecte storm

“Retail bevindt zich in een perfecte storm”, zo stak Gino Van Ossel van wal. In die storm zijn er twee grote investeringsprioriteiten: verduurzaming en digitalisering. De uitdagingen zijn enorm, maar de kansen ook. “FMCG producten met duurzame claims groeien 40% harder dan andere. AI kan voedselverspilling met 10% doen dalen, bewijst Albert Heijn.” De EU wil een einde aan fast fashion. En hoe reageert de elektrosector als de omzet daalt door een langere levensduur van producten? “Durf te testen. En may the force be with you.”

De Vikings van Jysk daarentegen doorstaan de storm met glans. “Groei zit in ons DNA”, aldus Frank Christant. “We zijn een familiebedrijf, we doen alles voor de lange termijn, futureproof. Maar we zijn te bescheiden, we vertellen er te weinig over. 50% van de Belgen kent ons niet! En dat terwijl we hier toch al een zestig winkels hebben.” Voor de komende 2,5 jaar staan er 25 winkelopeningen op de planning. Alle bestaande winkels werden in een recordtempo omgebouwd naar het nieuwste winkelconcept 3.0, dat meer inspiratie biedt.

Falen is leren

De afgelopen jaren reisde Jorg Snoeck door Azië: Europese retailers kunnen heel wat leren van wat er gebeurt in dynamische markten als China, Japan, Zuid-Korea en Singapore. “Winkels zijn niet dood, ze inspireren, connecteren en activeren. Maar ze hebben een ‘re-birth’ nodig, ze moeten de stap zetten naar discovery commerce.” Waarna hij de zaal verbaasde met sprekende voorbeelden van onder andere Freshippo, of de Koreaanse modefenomenen Ader Error en Kolon.

“Entertainen is mijn passie”, aldus Robert Van Impe alias Average Rob, die ons ondanks zijn nog jonge leeftijd levenslessen kwam geven: “Durf te falen. Falen is leren. Het is een onderdeel van succes.” Als hij niet koppig had besloten om zijn passies te volgen, dan was hij nooit een Instagramsucces, YouTubefenomeen of Iron Man geworden. Ook de lancering van Tout Bien, een nochtans heel gewone pils op een al oververzadigde markt, werd hem stellig afgeraden. Maar zie: intussen verkocht dat merk al meer dan 2 miljoen blikjes. “Maar Cara is ook lekker, vooral lauw.” Waarna hij nog ruim de tijd nam voor selfies met het publiek.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?

    CD&V pleit ervoor dat klanten in handelszaken geld kunnen afhalen. Kamerlid Leentje Grillaert wil handelaars stimuleren om een ‘cashback’-dienst aan te bieden, waarbij klanten extra betalen met hun kaart en cash terugkrijgen.

  • icon
    Algemeen7 mei, 2025
    Amazon versnelt bezorging op dezelfde dag in Europa met AI

    Op twintig nieuwe locaties in Europa gaat Amazon het komende jaar bezorging op dezelfde dag lanceren. Klanten kunnen bovendien steeds later bestellen: de retailer zet AI in om aankoopgedrag te voorspellen en voorraden te optimaliseren.

  • icon
    Algemeen7 mei, 2025
    “Over vijf jaar is Wibra dubbel zo groot”

    Wibra-topman Bas Duijsens ziet steeds minder “discountschaamte” en neemt nu zelfs Parijs in het vizier. Om de ambities waar te maken, gaat de retailer volgend jaar mogelijk op zoek naar externe financiering.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen11 april, 2025
    Wordt Europa straks overspoeld met Chinese Amazon-vluchtelingen?
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Wonen14 april, 2025
    Lange wachtrijen bij uitverkoop Casa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN