Het gebied Hart van Zuid in Rotterdam Zuid rond winkelcentrum Zuidplein en Ahoy gaat volledig op de schop. Winkelcentrum Zuidplein krijgt met moderne gevels een aantrekkelijker uitstraling en wordt uitgebreid met winkels voor dagelijkse boodschappen.
Aanbod regelmatige aankopen vergroten
Met de uitbreiding van de winkels moet de looproute van winkelcentrum Zuidplein verbeteren en prettiger worden. Verder wil het winkelcentrum de positie in het Hart van Zuid versterken met een groter aanbod voor regelmatige aankopen en meer sfeer en beleving. Samen met een groot modeaanbod wil het winkelcentrum meer inwoners uit heel Rotterdam Zuid trekken.
De gemeente Rotterdam wil alvast ruim 200 miljoen investeren in het vernieuwen van Hart van Zuid. De renovatie gaat enkele jaren in beslag nemen, maar hoe lang de herinrichting van het stadsdeel precies gaat duren is niet bekend.
Zuidplein alternatief voor Centrum
Het Rotterdamse winkelcentrum krijgt aan de zijde van de Gooilandsingel een nieuwe hoofdentree met een trap. Ook aan de oostzijde aan het Motorstraatgebied wordt de entree naar het winkelcentrum toegankelijker. De nieuwe entrees verbinden de Gooilandsingel vanuit het oosten en vanuit het westen met de omliggende stadswijken.
Het winkelcentrum dient zelf ook als looproute, vanwege de aansluiting op het metrostation en het busstation. Reizigers kunnen deze route de gehele dag gebruiken om vanaf het Motorstraatgebied naar het metrostation te gaan. Deze route blijft open tot de laatste tram, ook na sluitingstijd van Zuidplein.
Het winkelcentrum wil zich kan door de goede bereikbaarheid en voldoende parkeervoorzieningen profileren als een aantrekkelijk alternatief voor een bezoek aan Rotterdam-Centrum, maar ook als bestemming voor bezoekers van voorzieningen in de directe omgeving. In het stadsdeel wonen ongeveer 200.000 mensen.
Het 44 jaar oude winkelcentrum was destijds een van de eerste overdekte winkelcentra van Nederland, en is nu een drukbezocht winkelcentrum met 165 winkels en jaarlijks tien miljoen bezoekers.