Ondanks een onzekere economische context werden er in België nooit zoveel winkelpanden verhuurd als in het eerste kwartaal van 2022. De groei komt vooral van baanwinkels en foodformules.
Sterk herstel
Vastgoedconsultant CBRE telde in de eerste drie maanden van dit jaar al 210 verhuurtransacties op de Belgische retailmarkt, samen goed voor 136.000 m² winkeloppervlakte. Dat recordcijfer is uitzonderlijk, zeker wanneer je bedenkt dat 2021 al een sterk herstel toonde van de winkelvastgoedmarkt. In een post-Covid wereld zetten vooral baanwinkels en foodformules in op expansie, terwijl andere retailers hun bestaande winkelnetwerk optimaliseren.
In het baanwinkelsegment – goed voor 98.000 m² aan huurdeals in het eerste kwartaal – tonen foodretailers en interieurketens zich van hun meest dynamische kant: Lidl, Jumbo, X2O, Impermo en Jysk bleken erg actief. Bij de shoppingcenters noteert CBRE twee grote transacties: de terugkeer van Peek & Cloppenburg naar België (4.500 m² in het gerenoveerde Westland Shopping) en de veertiende Belgische vestiging voor Fnac (2.600 m² in het Woluwe Shopping Center). In het segment van de winkelstraten mag Antwerpen zich verheugen in de komst van een Nike Rise van 1.300 m², in Mechelen tekende JBC voor een nieuwe winkel op de Bruul.
Dalend consumentenvertrouwen
De huurprijzen, die tijdens de pandemie een correctie ondergingen, stabiliseren zich nu volgens CBRE. Pas vanaf 2023 verwacht de vastgoedspecialist weer een graduele stijging. Het aantal passanten in winkelstraten en shoppingcentra blijft wel nog steeds zowat 30% onder het niveau van 2019, ook al is er sprake van herstel sinds april 2021 volgens cijfers van MyTraffic. In Brussel is de situatie moeilijker dan in Vlaanderen en Wallonië. Dat zou de komende maanden moeten verbeteren.
Dat e-commerce het afgelopen jaar nieuwe records brak in België, heeft overigens geen negatieve impact op het fysieke winkelgebeuren, zegt CBRE. Integendeel, retailers hebben alles te winnen bij een goede omnichannelstrategie. Hier speelt het ‘halo-effect’: de slimme combinatie van belevingswinkels met onlineactiviteiten kan de totale omzet met 5 tot 10% doen toenemen.
Of de recordstart een vervolg krijgt in de loop van dit jaar, blijft echter een open vraag. Het dalende consumentenvertrouwen kan mogelijk gaan wegen op de retailomzetten. Consumenten zijn bezorgd over de stijgende energieprijzen, de hoge inflatie en de oorlog in Oekraïne. Tot nu toe echter toonde de retailmarkt zich veerkrachtig: er is geen één-op-één correlatie tussen consumentenvertrouwen en retailomzet.