Eurocommercial, de eigenaar Woluwe Shopping Center, wil geen tijd en geld meer verspillen aan de (geweigerde) uitbreidingsplannen. Het winkelcentrum focust nu op vernieuwing binnen de bestaande oppervlakte.
Te duur
Het beroep van de gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe heeft de uitbreidingsplannen van Woluwe Shopping Center de das omgedaan. Het zal nog jaren duren voor er een beslissing komt en de investeringskosten zijn al opgelopen van tachtig miljoen naar bijna honderd miljoen euro, zegt CEO Jan van Garderen van Eurocommercial aan L’Echo. Dat geld kan de groep beter elders gebruiken.
Eurocommercial heeft aan de lokale en regionale autoriteiten laten weten dat de expansieplannen zijn “opgeschort”. Het Brusselse winkelcentrum moest er 8.000 m² aan extra winkeloppervlak bij krijgen, met nog 71 appartementen en een ondergrondse parkeergarage van twee verdiepingen.
Paradepaardje
Toch geeft de vastgoedgroep Woluwe niet op: in de eerste negen maanden van het jaar stegen de verkopen met 11,5% ten opzichte van vorig jaar en met 10,9% tegenover 2019. Van Galderen is ook trots op de leegstand van slechts 1,9%. Eurocommercial noemt het winkelcentrum, dat het in 2018 kocht, één van de vijf paradepaardjes van de groep, naast winkelcentra in Firenze, Milaan (twee) en Parijs.
De eigenaar zal nu enkele miljoenen investeren in verduurzaming en wil samen met de bestaande huurders meer passage creëren. In 2024 wisselen C&A en Zara van plaats in het winkelcentrum, maar staan ook enkele nieuwe openingen op de planning.