“Europa geen homogene markt”
Regiomanager Christoph Lütke Schelhowe voegde er op Emerce eRetail aan toe dat dat niet wil zeggen dat zoiets ook naar andere markten komt: “Het hangt helemaal van de omstandigheden en de cultuur af. Wij beschouwen Europa ook niet als een homogene markt, de lokale verschillen willen we juist benadrukken”, vertelde hij.
Dat Zalando retourneren voor zijn klanten eenvoudig wil maken, is geen verrassing: “We streven naar de beste ervaring, want een tevreden klant keert altijd terug”, zegt Lütke Schelhowe. Momenteel worden gemiddeld vijftig procent van de aankopen teruggestuurd naar het bedrijf. Bij Zalando zien ze daar echter geen graten in, omdat klanten hun producten immers niet op voorhand kunnen passen.
“Winstgevendheid in zicht”
Op de Duitstalige markten zijn de cijfers van Zalando break-even, maar in totaal wordt er nog steeds een verlies van 80 miljoen euro geleden. “We zijn er nog niet, maar de horizon van winstgevendheid is in zicht“, ziet Lütke Schelhowe de toekomst positief in op Emerce eRetail. Momenteel is Zalando ook even gestopt met de internationale expansie, om te kunnen concentreren op het verbeteren van de bestaande infrastructuur.
In de Kalverstraat in Amsterdam opende Zalando enkele dagen geleden haar eerste pop-upwinkel in Nederland. Daar kunnen klanten de nieuwe collecties voor het najaar bekijken en krijgen ze ook nog uitleg over online winkelen.