Zalando toont voortaan geen productbeoordelingen meer: de retailer vervangt ze door enquêtes, omdat klanten amper reviews blijken te publiceren.
Verbazende beslissing
Onder de productinformatie op het Zalando-platform kunnen shoppers sinds kort geen beoordelingen meer posten. Oudere beoordelingen werden verwijderd. De retailer toont er wel een link naar een korte enquête die peilt of de productbeschrijving de klant heeft geholpen bij het nemen van een aankoopbeslissing.
De verandering werd recent gespot door experts op LinkedIn en in de vakpers. De verbazing is groot, want reviews worden geacht een grote rol te spelen bij online aankoopbeslissingen. Amazon bijvoorbeeld zet er steeds sterker op in. Mogelijk is de actie van Zalando ingegeven door het toenemend aantal valse reviews.
Slechts 3% schrijft recensies
In een reactie op de Spaanse website e-commerce-news.es zegt Zalando dat slechts 3% van de klanten een recensie achterlaat. “De overgrote meerderheid van onze producten krijgt geen schriftelijke recensie. Daarom hebben wij besloten deze functie uit onze modewinkel te verwijderen.” Zalando zegt te evalueren hoe het platform in de toekomst een betere en waardevollere ervaring kan bieden. Intussen kunnen klanten hun mening blijven geven via hun maatprofiel of bij de redenen waarom ze een product retourneren.
Recent introduceerde Zalando verschillende innovaties die de koopervaring op het platform moeten verbeteren, de conversie verhogen en het aantal retours verminderen. Zo ontwikkelde de retailer een tool die aan de hand van twee foto’s in strakke kleding de lichaamsmaten van een klant kan voorspellen. Ook test het bedrijf een virtuele paskamer waarin klanten broeken kunnen passen met behulp van hun avatar.