Tegenwicht in prijsvechtersmarkt
Gezien de optiekwereld vandaag gedomineerd wordt door de grote ketens, wil Zienrs tegenwicht bieden door zelfstandige optiekers te voorzien van een eigen platform, met onder meer een website en een magazin. Bedoeling is dat in die gemeenschappelijke communicatie kwaliteit, vakmanschap en voorlichting centraal komen te staan.
“De optiek is nu een soort prijsvechtersmarkt. De zelfstandige optiek in Nederland heeft niet de middelen om een tegengeluid te laten horen en kampt met het imago van hoge prijzen,” zegt Arjan van der Klei, mede-initiatiefnemer van Zienrs tegen Emerce.
Op de website en het vergelijkbare magazine krijgen consumenten dan ook toegang tot specialistische kennis en weetjes in de vorm van infographics, video’s en artikelen. Vervolgens worden bezoekers doorverwezen naar een van de aangesloten optiekbedrijven. Hierbij wordt de confrontatie met de ketens als Pearl, Hans Anders en Specsavers niet geschuwd en worden termen als ‘eenzijdige boodschap‘ en zelfs ‘misleiding‘ gebruikt.
Het initiatief won afgelopen februari de Netexpo Online Challenge 2014. De jury beoordeelde de inzending van Zienrs als de meest kansrijke uitdaging voor het jaar 2014.