Zomerweer countert grootste dip in 20 jaar
“Het weer van komend weekend is perfect voor de detailhandel. Het wordt te koud om naar het strand te gaan, maar goed genoeg om de consument warm te krijgen voor lente- en zomeroutfits“, zegt een woordvoerder van Detailhandel Nederland tegen de persdienst ANP. Daarmee klinkt voor het eerst in tijden weer een positief geluid vanuit de non-fooddetailhandel, nadat gisteren nog duidelijk was geworden dat de Nederlandse winkels hun grootste verkoopsdip sinds 1994 kenden.
Vooral tuincentra en modeverkopers hadden de afgelopen maanden veel last van het aanhoudende koude weer. Nederlanders waren niet in de stemming om een verse garderobe aan te schaffen of aan de slag te gaan in de tuin.
Ook goed nieuws voor supermarkten
Ook vanuit de supermarktwereld klinkt gejuich over de voorspelling van het aanhoudende mooie weer: “Als mensen lang hebben moeten wachten op goed weer, dan gaan ze helemaal los als het eindelijk goed weer is“, stelt een woordvoerster.
Bij de supermarktketens vliegen op dit moment vooral de barbecue-artikelen de deur uit. Albert Heijn verwacht deze week vier keer meer kant-en-klaarbarbecues, drie keer zoveel barbecuesaus en twee keer zoveel ijsjes te verkopen dan vorige week. Ook de Nederlandse horeca verheugt zich na maanden van somber weer op een topweekeinde.