Veroorzaakt de opening van een nieuw retailpark meer leegstand in de binnenstad? Een student van de AP Hogeschool in Antwerpen zocht het uit.
Investeerders prefereren parken
De leegstand in de binnensteden stijgt al jaren, terwijl er aan de stadsrand nog steeds nieuwe retailparken bijkomen. Met zijn kernversterkingsbeleid probeert de Vlaamse overheid de aangroei van buitenstedelijk winkelvastgoed nochtans tegen te gaan, in de hoop zo de winkelkernen weer te vullen. Maar is er wel een verband? Louis Duhamel, student Vastgoed aan de AP Hogeschool in Antwerpen, onderzocht de vraag in zijn bachelorproef.
In de afgelopen vijf jaar presteerden de retailcomplexen in de openlucht alvast beter dan hun tegenhangers in de winkelstraten, een fenomeen waartoe Covid-19 zeker heeft bijgedragen. Beduidend minder leegstand, stabiele – zij het veel lagere – huurwaarden en lagere kosten, maken van retailparken gegeerde investeringspanden. Het zorgt ervoor dat investeerders steeds vaker retailvastgoed winkelstraten de rug toekeren, met een toename van het aantal retailparken tot gevolg.
Iedereen gelijk voor de trend
Kunnen de stijgende leegstandscijfers dan ook gelinkt worden aan de nieuwe retailparken in Vlaanderen? Duhamel analyseerde de impact van de opening van een retailpark in vier Vlaamse steden: Brugge, Wetteren, Roeselare en Lier. Was er een duidelijk verschil in de leegstandcijfers voor en na de opening van een retailpark in de buurt?
Toch niet, zo bleek. De leegstand in de kernwinkelgebieden is overal sterk gestegen, maar die steeg niet meer of minder waar er een retailpark bijkwam. “De steden volgen zo goed als allemaal de trend van het Belgische gemiddelde”, vertelt Duhamel aan Locatus. Er vindt geen trendbreuk plaats rond de opening, dus kan opening van een retailpark moeilijk worden gelinkt aan de stijgende cijfers.”
Alleen Lier, waar wel veel leegstand is bijgekomen na de opening van een klein retailpark op de Antwerpsesteenweg, vormt de uitzondering – die mogelijk de regel bevestigt. “Hoogstwaarschijnlijk zijn er andere, meer impactvolle factoren die de leegstand in de hand werken”, besluit Duhamel, verwijzend naar het veranderde consumentengedrag en de impact van onlinewinkelen.