Het dieselgate-schandaal mag dan een tijdje achter ons liggen, het onderzoek loopt nog altijd. Gisteren vielen speurders binnen in enkele Duitse vestigingen van Audi en moederbedrijf Volkswagen, en in Frankrijk brengt een uitgelekt rapport Renault zwaar in opspraak.
“Al 25 jaar uitstootfraude bij Renault”
Volgens een rapport van de afdeling Fraudebestrijding van het Franse ministerie van Economie, dat persagentschap AFP kon inkijken, zou de hele Renault-directie ‑ inclusief topman Carlos Ghosn ‑ op de hoogte geweest zijn van een jarenlange fraude rond de uitstoot van diesel- en benzinemotoren. De onderzoekers baseren zich onder meer op uitlatingen van een ex-werknemer, die zegt dat Renault al in de jaren 1990 software installeerde die detecteerde wanneer de auto werd getest. Onder meer de eerste generatie Clio (gelanceerd in 1990) was ermee uitgerust, beweert de man die het bedrijf in 1997 verliet.
Eerder had ook Libération al bericht over het rapport van de fraudecel. De Franse krant schrijft onder meer dat er gesjoemeld is met de vierde generatie Clio en de op de Clio gebaseerde Captur (een kleine SUV), twee populaire auto’s in hun segment. De Franse autobouwer wil geen commentaar geven op het lopende onderzoek omdat de groep naar eigen zeggen nog geen toegang heeft tot het dossier, maar Renault ontkent alvast elk gesjoemel en belooft de autoriteiten zijn volle medewerking.
Huiszoeking bij Audi en VW
Ook de Duitse constructeurs Audi en VW zijn nog lang niet verlost van het schandaal: zij kregen gisteren speurders over de vloer in de Audi-hoofdzetel in Ingolstadt en bij zeven andere vestigingen van Audi en VW. Pijnlijk, want op dat moment presenteerde Audi in Ingolstadt net zijn jaarresultaten en toekomstplannen aan een groep journalisten.
Tot nog toe leek het hele onderzoek zich vooral toe te spitsen op Volkswagen, maar het Duitse gerecht vermoedt blijkbaar al langer dat ook Audi een centrale rol heeft gespeeld bij de ontwikkeling van de fameuze ‘sjoemelsoftware’. Die werd ingebouwd bij elf miljoen diesels van de hele VW-groep. De pijnlijke affaire kwam in september 2015 aan het licht.