Gewone klant bereiken
Wie een Tesla Model S wil kopen, moet een voorschot van 50.000 yuan (6.400 euro) betalen via de website. Klanten kunnen daarbij kiezen uit 18 modellen, waar ze echter zelf niets aan kunnen laten aanpassen. Volgens Tesla is het de ideale manier om de gemiddelde consument te bereiken.
Tesla hoopt met het gebruik van Tmall een wijdverspreid netwerk aan dealers in China te kunnen vermijden en zo kosten te kunnen besparen. Ook het Amerikaanse General Motors en het Duitse Volkswagen verkopen al auto’s via Tmall. GM-dochter Chevrolet zegt vorige maand 245 auto’s verkocht te hebben via Tmall. GM hoopt tegen het einde van het jaar zijn site op Tmall te kunnen linken aan meer dan 200 distributeurs in China en de dienst verder uit te breiden met onder andere tweedehands auto’s.
Tesla heeft zijn Europees hoofdkwartier in Tilburg, waar ook de productie van het Model S voor een deel van Europa plaats heeft. Die fabriek opende vorig jaar in de zomer zijn deuren. Tesla Motors werd in 2003 opgericht en heeft zijn wereldwijde hoofdkantoor in Californië.