Groei met 6% in de eerste acht maanden
De autoverkoop in Europa is in augustus toegenomen tot 669.395 voertuigen, een stijging van 2,1% in vergelijking met een jaar eerder. Dankzij de goede zomer zit de Europese autoverkoop nu al voor de twaalfde maand op een rij in de lift. Een record, zo beweert de Europese sectororganisatie voor de automobielindustrie ACEA.
Tijdens de eerste acht maanden van dit jaar ging de Europese autoverkoop met 6% omhoog tot bijna 8,34 miljoen wagens. Alle grote automarkten groeiden in die period, zo steeg de verkoop in Frankrijk met 1,6%, in Duitsland met 2,6% en in Groot-Brittannië zelfs met 10,1%.
Nederland en België blijven achter
Slechts drie landen volgen de positieve Europese trend niet: naast Oostenrijk (-4,6%) gaat het om Nederland en België. In België werden van januari tot en met augustus 351.712 nieuwe auto’s ingeschreven, dat zijn er 0,8% minder dan in dezelfde periode vorig jaar.
In Nederland ligt de verkoop sinds het begin van dit jaar nog altijd 5,4% achter op die van vorig jaar. De voorbije acht maanden werden er 255.183 auto’s ingeschreven. Vooral augustus was barslecht: toen was er een krimp met 9,1%. De Nederlandse automarkt is duidelijk nog niet hersteld van de crisis.
Volkswagen onbedreigde nummer één
Het meest verkochte automerk in Europa in de periode januari tot en met augustus was Volkswagen met meer dan 1 miljoen auto’s. Renault kwam op de tweede plek met bijna 570.000 auto’s, gevolgd door Peugeot dat net geen 511.000 voertuigen verkocht.
Op groepsniveau blijft VW Group – het concern boven Volkswagen, Audi, Seat en Skoda – de ongenaakbare marktleider: het Duitse concern verkocht liefst 2.121.492 auto’s. Dat zijn er dik twee keer meer dan de 914.265 stuks van de PSA Group (Peugeot en Citroën) en de 817.562 stuks van de Renault Group (Renault en Dacia).