Ongeveer een jaar nadat het alle fysieke filialen van de hand deed, kiest fietsenwinkel.nl er opnieuw voor om winkels te openen. Daarbij wordt ingezet op elektrische fietsen, die klanten kunnen uittesten op speciale testparcours.
Opmars elektrische fiets
“Bij e-bikes willen consumenten graag eerst het product kunnen zien en voelen. En omdat een e-bike een stuk sneller rijdt dan een normale fiets, is het prettiger om een proefrit in een verkeersvrije omgeving te kunnen maken”, zegt eigenaar en oprichter Bastiaan Hagenouw aan het FD.
De nieuwe winkels zijn dan ook niet te vinden op traditionele plaatsen, maar wel op bijvoorbeeld bedrijventerreinen. Daar is meer ruimte, waardoor er meer fietsen in de showrooms kunnen en is er ook plek voor een afgesloten testparcours. Zichtbaarheid heeft fietsenwinkel.nl volgens Hagenouw niet nodig, omdat veel klanten eerst online zoeken en dan bij pas bij een fysiek filiaal terechtkomen.
Naar 200 servicepunten
Naast de opening van fysieke filialen wordt er ook nog druk werk gemaakt van de uitbreiding van het aantal servicepunten in Nederland. Daarvan zijn er momenteel al 130 en tegen het eind van het jaar moeten dat er 200 zijn. “We willen voor 80% van de bevolking een winkel binnen redelijke afstand hebben en een servicepunt op kleine afstand”, aldus Hagenouw.
De keuze voor de focus op de elektrische fiets bij fietsenwinkel.nl is trouwens niet toevallig. Dat type fiets wordt in Nederland steeds populairder. Momenteel is ongeveer één op drie verkochte fietsen elektrisch. Dat is goed nieuws voor de fietswinkels, want de hogere prijzen van de elektrische fietsen zorgen ervoor dat ondanks een dalende verkoop er toch meer omzet wordt gemaakt in de sector.