Combinatie van online en lokale service
Het nieuwe systeem van General Motors, het moederbedrijf van automerken als Chevrolet, Buick en Cadillac, kreeg de naam Shop-Click-Drive mee en combineert volgens de autofabrikant het gemak van online shoppen met de service van een lokale dealer. Klanten kunnen online bekijken welke auto’s een dealer in voorraad heeft en hem indien nodig ook rechtstreeks vragen stellen. Bij interesse voor een auto, kan met een klik van de muis een offerte samenstellen.
Door middel van de payment calculator kan de klant een auto samenstellen, met de opties en accessoires die hij wil. Zodra hij tevreden is met de offerte, moet hij die uitprinten en ondertekenen. De auto wordt daarna bij de klant thuis geleverd en na een laatste testrit kan die beslissen of hij definitief de auto koopt. Voorlopig werkt het systeem nog maar bij een klein aantal dealers in een aantal staten, voornamelijk in GM’s thuisstaat Michigan.
Meer en meer autofabrikanten vinden de weg naar e-commerce: BMW verkoopt momenteel al de elektrische i3 online en ook Daimler, het moederbedrijf van Mercedes, zal een beperkt aanbod auto’s online gaan verkopen. De dealers zijn niet altijd tevreden over die evolutie, want zij vrezen dat ze een deel van hun klanten en omzet zullen verliezen.