Halfords springt in op groeimarkt
Alle 135 Nederlandse vestigingen en de webwinkel in Nederland verkopen sinds begin mei het nieuwe assortiment. “In juni of juli worden de producten ook via de webshop in België aangeboden“, zegt Bernard van Walsem, marketing manager bij Halfords.
Het assortiment ‘Blijvend mobiel’ bestaat uit vier verschillende scootmobielen en vier typen rollators in verschillende prijscategorieën, naast wandelstokken, transportstoelen en accessoires. Bovendien is het mogelijk een verzekering of een abonnement voor pechhulp af te sluiten. De toevoeging van het assortiment ‘vindt Halfords een logische keuze om ’the circle of life’ die de retailer wil bieden, compleet te maken.
Uit onderzoek is gebleken dat er voor deze producten een enorme groeimarkt bestaat. “Er liggen voor ons grote kansen binnen de markt van ouderenmobiliteitsproducten. Door de vergrijzing binnen Nederland en België hebben steeds meer mensen behoefte aan een mobiliteitsproduct”, zegt Van Walsem.
Wetswijzigingen bieden kansen voor retailers
Door verschillende wetswijzigingen die vanaf januari 2013 in Nederland van kracht zijn, dienen consumenten een eigen inkomensafhankelijke bijdrage te leveren aan de WMO- en AWBZ wet. Eerder was het voor consumenten vooral voordelig om hulpmiddelen via de gemeente aan te schaffen.
Inmiddels heeft de winkelketen al ‘honderden producten’ van het nieuwe assortiment verkocht. De grotere winkels hebben vier tot vijf meter vrij gemaakt om de producten tentoon te stellen. Sommige lokale vestigingen zijn een samenwerking aangegaan met verzorgingshuizen.