Particuliere markt blijft achter
Consumenten blijven nog altijd terughoudend bij het doen van grote uitgaven, terwijl de zakelijke markt te lijden had onder een golf aan voorregistraties in de laatste maanden van 2013 in verband met fiscale aanpassingen per 1 januari.
Volgens Aumacon-directeur Clem Dickmann moet de branche terug naar 1969 voor een nog slechtere start van het autoverkoopjaar, terwijl 2013 al de boeken inging als het slechtste sinds dat jaar. “Het is nu vooral de particuliere markt die achterblijft. We moeten nu eenmaal vaststellen dat voor veel mensen een nieuwe auto geen hoge prioriteit heeft op het bestedingenlijstje.”
Signalen van herstel
De voorman van het kennisbureau ziet echter wel signalen die wijzen op een mogelijk herstel: “De verbetering van het consumentenvertrouwen houdt al enige tijd aan. Dat gaat hoe dan ook leiden tot impulsen voor de autoverkopen. Daarnaast blijft de zakelijke markt – mede door aanhoudende aantrekkelijke, fiscale stimulansen – redelijk stabiel.”
Aumacon denkt dat de totale verkopen over 2014 ongeveer gelijk zullen uitkomen met die in 2013, oftewel zo’n 415.000 nieuwe auto’s.