Macintosh Retail Group zoekt een overnemer voor fiets- en autoaccessoireketen Halfords. Dat past in de nieuwe strategie van de groep om zich te focussen op de sectoren ‘living’ en ‘fashion’. Macintosh plant nog dit jaar Halfords af te stoten.
Focussen op kernsectoren
Deze beslissing komt niet als een verrassing, aangezien het andere grote bedrijf dat niet tot die kernsectoren behoorde, BelCompany, eerder dit jaar al werd verkocht aan Vodaphone Libertel. Frank De Moor, CEO van Macintosh Retail Group, verwijst naar de te kleine omvang van Halfords en vindt dat het dan beter is “de verkoopopbrengst te gebruiken om de activiteiten in de sectoren Fashion en Living uit te breiden.” In die twee domeinen ziet de raad van bestuur immers meer mogelijkheden tot rendabele omzetgroei. Met zijn 143 Nederlandse en zeven Belgische vestigingen haalde Halfords vorig jaar een omzet van 105 miljoen euro.
Eerder al nam Macintosh de schoenenketens Scapino en Brantano over en telt nu 850 schoenwinkels in België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast telt de groep ook 144 woondecoratiewinkels: 112 Kwantums in de Benelux en 32 GP Décors in Frankrijk. Macintosh resulteerde in 2010 een omzet van 1,3 miljard euro en stelde net geen 12000 mensen te werk.