“Te beperkte omvang”
Macintosh was al geruime tijd op zoek naar een koper voor Halfords. De retailgroep wilde zich immers concentreren op de sectoren Fashion en Living. “Halfords heeft een te beperkte omvang binnen onze portfolio om als zelfstandige sector voort te zetten”, zei topman Frank De Moor in juli 2011.
Uiteindelijk heeft het nog twee jaar geduurd voor de verkoop er effectief kwam. De keten wordt nu overgenomen door Peter-Jan Stormmesand, die er in maart 2012 algemeen directeur werd. Voordien werkte hij voor de verdeler van auto-onderdelen Brezan en in diverse andere commerciële functies in die sector.
Focus op crosschannel
Stormmesand wil de komende maanden het plan voortzetten dat hij in de twee helft van 2012 lanceerde. Daarin krijgt het internetgebeuren een grotere plaats: zo wordt in september een nieuwe website operationeel, die de vorm van een portaalsite zal hebben en belevingswerelden rond auto, fiets, scooter, motor, elektronische gadgets, autovakanties en kamperen zal omvatten.
Voorts worden de elektronische mogelijkheden ook in de winkel ingezet. Zo krijgt het personeel in juli een tablet, waarop het niet alleen informatie over producten kan opzoeken, maar voor de klanten ook producten online kan bestellen. Later dit jaar komen er ook zuilen in de winkels, waarop de klanten zelf hun bestellingen online kunnen plaatsen.
Afbouw financiering
Halfords is marktleider in Nederland in fietsen en auto- en fietsaccessoires. Het assortiment bestaat zowel uit A-merken als uit producten onder eigen label. De keten telt 136 winkels in Nederland en twee in België. Er werken in totaal 696 mensen.
Ondanks de verkoop blijft Macintosh nog een tijdlang instaan voor de financiering van Halfords. Die zal wel geleidelijk worden afgebouwd. (JVG)