Nederland en België tegen de trend in
Zowat 10 jaar na de wedergeboorte van Dacia onder Renault-vleugels en zo’n twee jaar nadat de constructeur zijn hele gamma vernieuwde, heeft het Roemeense budgetmerk de kaap van de 3,5 miljoen verkochte auto’s gerond. De jubileumauto, een Sandero Stepway (foto), werd gekocht door een jonge vrouw bij een Dacia-dealer in het Britse Mill Lane, een buitenwijk van Londen. Dacia is pas twee jaar actief in Groot-Brittannië.
De kaap van de 3,5 miljoen auto’s kwam er eerder dan verwacht en heeft alles te maken met de versnellende verkoop van het automerk in Europa. Het voorbije halfjaar verkocht Dacia liefst 290.024 auto’s, ruim 10% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Meer nog: in 19 van de 44 landen waar het merk intussen te koop is, werden in die periode ook nieuwe verkooprecords geboekt.
In België verkocht Dacia dit jaar alleen al 13.867 auto’s, goed voor een 15e plaats in de hitparade en een marktaandeel van 3,21%, zo blijkt uit de meest recente inschrijvingscijfers van Febiac. Al zijn er dat er wel 828 minder dan over dezelfde periode een jaar geleden, toen de Logan MCV werd geïntroduceerd.
Ook in Nederland ligt de verkoop wat lager dan vorig jaar: daar reden de voorbije tien maanden welgeteld 3.637 nieuwe Dacia’s de showroom uit, goed voor een marktaandeel van 0,9%. Ter vergelijking: in Frankrijk, Dacia’s tweede thuisland, staat het merk op een vijfde plaats, met een marktaandeel van 5,3%.