Onderzoek bij twaalf portalen
ADAC, een zusterclub van ANWB, bezocht voor zijn onderzoek twaalf online portalen, waar bezoekers zelf hun auto kunnen configureren en aankopen. Daarbij kochten ze steeds dezelfde vijf modellen van Fiat, BMW, Volkswagen, Nissan en Opel.
Gemiddeld boden de online verkopers een korting van zestien procent op de catalogusprijs. De fysieke verkopers konden die sterke korting niet evenaren en kwamen gemiddeld uit op elf procent. Een flink verschil dus.
Het is ook een vrij merkwaardige vaststelling, omdat jaren werd verondersteld dat een nieuwe auto kopen via internet ‘not done’ was. Toch blijkt er wel degelijk een markt te zijn voor online ondernemers die zich tussen de klant en de verkoper plaatsen, om zo een betere deal te bemachtigen. Zo kunnen klanten flink wat euro’s besparen.Het onderzoek toonde aan dat ongeveer negen procent van de consumenten het wel zag zitten om zijn volgende nieuwe auto online te kopen.
Verschillende merken beginnen trouwens ook al het aantal fysieke dealers terug te schroeven en zetten met nieuwe winkelconcepten meer in op beleving. Dat het aantal dealers terugvalt, is geen verrassing. In Nederland bijvoorbeeld zijn er zo veel dealers, dat het voor hen onmogelijk is om bij de huidige verkoopcijfers van nieuwe auto’s toch allemaal winst te maken.