4.100 auto’s geblokkeerd in Nederland
Volkswagenimporteur Pon en de autodealers gaan niet langer auto’s met een Euro 5-dieselmotor van het type EA 189 verkopen, het motortype dat sinds het uitbreken van ‘dieselgate’ het hele Duitse autoconcern op zijn grondvesten deed daveren. De beslissing werd genomen na een informatiebijeenkomst die de Nederlandse importeur maandagnamiddag hield met de dealers.
Volgens de woordvoerders staan er alles samen nog zo’n 4.100 auto’s bij de dealers. Pon en de dealers namen naar eigen zeggen het besluit in afwachting van volledige duidelijkheid vanuit Wolfsburg over de oplossing van de problemen met deze motoren.
3.200 auto’s aan de ketting in België
Het besluit van de Nederlanders komt drie dagen nadat de Belgische invoerder D’Ieteren al een gelijkaardige beslissing had genomen. In België staan er 3.200 ‘verdachte’ auto’s te wachten op een klant. Gisteren maakte D’Ieteren alvast bekend dat het twee miljoen euro opzij heeft gezet om lopende bestellingen te wijzigen naar de Euro 6-norm, waarbij het gaat om circa 800 auto’s voor de vier merken samen (VW, Audi, Seat en Skoda).
Auto’s die wel al ingeschreven zijn (maar nog niet afgehaald), zullen worden opgenomen in de terugroepactie die er staat aan te komen. VW gaat daarbij wereldwijd zo’n 11 miljoen auto’s terugroepen, zo heeft de nieuwe topman van Volkswagen, Matthias Müller, zopas op een besloten bijeenkomst op het hoofdkantoor in Wolfsburg bekendgemaakt. Volgens economieminister Kris Peeters zouden er in België een half miljoen wagens betrokken zijn, maar D’Ieteren kan of wil dat cijfer niet bevestigen.