Autobouwer Ford heeft bekend gemaakt dat chauffeurs die beschikken over een wagen met de SYNC3-stemtechnologie binnenkort ook rechtstreeks bestellingen kunnen plaatsen bij koffieketen Starbucks.
Alexa
Ford werkt daarvoor samen met Amazon en gebruikt dus de voice-assistent Alexa om de bestelling te plaatsen. Gebruikers moeten daarbij enkel “Alexa, ask Starbucks to start my order” zeggen, waarna hun vaste bestelling bij Starbucks geplaatst wordt. Die kan vervolgens worden opgehaald bij één van de laatste tien filialen van Starbucks waar de gebruiker een aankoop heeft gedaan.
Dankzij Mobile Order & Pay van Starbucks, waarbij mobiele bestellingen automatisch betaald worden, moet de klant ook niet in de wachtrij plaatsnemen.
De integratie van Alexa in de wagens van Ford heeft nog meer voordelen dan enkel het bestellen van een kopje koffie. Chauffeurs kunnen dankzij de voice-assistent bijvoorbeeld ook eenvoudig routebeschrijvingen of sportuitslagen opvragen.
Ford is niet het enige bedrijf dat heil ziet in de voice-assistent van Amazon. Ook Motorola gaat binnenkort Alexa toevoegen aan een aantal modellen van zijn smartphones. Google probeert ondertussen ook zijn Google Assistant in steeds meer toestellen te verwerken, om zo rechtstreeks de strijd met Amazon aan te gaan.