Autobouwer Volkswagen heeft zijn grote concurrent Toyota van de troon gestoten en heeft voor het eerst in vier jaar opnieuw het meeste wagens verkocht. Dat is opvallend in de nasleep van het schandaal met de sjoemelsoftware.
Grotere groei bij Volkswagen
Volkswagen verkocht in 2016 10,3 miljoen auto’s, 3,8% meer dan een jaar eerder. Het Japanse Toyota strandde op slechts 10,2 miljoen wagens, een groei van amper 0,2%. Volkswagen profiteerde vooral sterk van een groeiende vraag in China, terwijl Toyota het moeilijk heeft op de Amerikaanse markt. China is Volkswagens grootste markt met bijna 39% van de wereldwijde verkopen, maar dit jaar loopt er wel een gunstige belastingregeling af voor Volkswagen.
Daarnaast moeten beide merken rekening houden met de grillen van president Donald Trump, die hoge importtaksen wil invoeren voor producten uit het buitenland. Dat zou vooral voor Toyota, waar de Verenigde Staten een belangrijke markt is, een probleem kunnen vormen.
De koppositie van Volkswagen is het laatste wapenfeit van Martin Winterkorn, de topman die onlangs opstapte bij het bedrijf in de nasleep van het dieselschandaal. Hij besloot tien jaar geleden om zwaar in te zetten op de verkoop in China en de verdere uitbouw van de merken Audi en Porsche. Die strategie werpt duidelijk zijn vruchten af.