Meer bouwcentra, minder specialisten
Het aantal mensen dat dit jaar vuurwerk gaat kopen, zou met 9 procent dalen naar 22,5 procent. De ruime meerderheid (64%) geeft als reden om niet kopen aan dat ze het geld liever aan wat anders besteden. De mensen die wél vuurwerk kopen, zullen ongeveer evenveel blijven besteden aan vuurwerk als vorig jaar (ongeveer zestig euro). De gemiddelde online bestelling ligt ongeveer vijf euro hoger, blijkt uit het onderzoek naar het gedrag van Nederlanders rond Oud & Nieuw dat is uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy.
Waar vorig jaar de tuincentra een stijging in aantal vuurwerkklanten lieten zien, zijn dat dit jaar de bouwmarkten. Vorig jaar kocht 12% vuurwerk via een bouwmarkt, dit jaar zal dat zo’n 15% zijn. De verkopen via een vuurwerkspecialist zullen flink dalen ten opzichte van vorig jaar, maar deze groep verkopers voert nog wel de lijst aan met 39 procent van de klanten. In 2011 was er nog een verdubbeling te zien van vuurwerkverkoop via internet. Dit jaar is die stijging alweer gestagneerd, waarbij ook de gemiddelde besteding ongeveer gelijk blijft aan vorig jaar. Ongeveer 7% van het vuurwerk wordt via internet gekocht.